Άυλο τεύχος:Το παρόν τεύχος των Συγχρόνων Θεμάτων δεν θα μπορούσε να διατεθεί στην κλασική έντυπή του μορφή για όσο διάστημα τα βιβλιοπωλεία παραμένουν κλειστά. Ανταποκρινόμενοι στις έκτακτες συνθήκες, αποφασίσαμε, αντί να αναστείλουμε την έκδοση του τεύχους επ’ αόριστον, να το εκδώσουμε κατ’ εξαίρεσιν ηλεκτρονικά και μόνον. Ως προσφορά δε στους δοκιμαζόμενους αναγνώστες και αναγνώστριες, το αναρτάμε στον ιστότοπο του περιοδικού με την πρόσβαση ελεύθερη.
Η νεανική περίοδος του Μαρξ, η περίοδος κατά την οποία συγκρότησε τις απόψεις του, έχει γίνει αντικείμενο πολλών μελετών στη διεθνή και εγχώρια φιλολογία. Στις μελέτες αυτές δίνεται συνήθως έμφαση στη μετάβαση του Μαρξ από την ιδεαλιστική διαλεκτική του Χέγκελ στη δική του υλιστική διαλεκτική μέσω του Φόιερμπαχ. Με τον τρόπο αυτό ο Μαρξ μπόρεσε να αντιληφθεί τη θεμελίωση των ιδεών και των θεσμών στην υλική, οικονομική ζωή, αποκτώντας έτσι την κατάλληλη μέθοδο για τις μετέπειτα έρευνές του που τον οδήγησαν στη συγγραφή του Κεφαλαίου.
Την ώρα που το δημόσιο σύστημα υγείας στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες αντιμετωπίζει σοβαρότατες ελλείψεις στα βασικά είδη ατομικής προστασίας (γάντια, μάσκες, ειδικές στολές), οι σύγχρονες τεχνολογικές και επιστημονικές δυνατότητες ανοίγουν νέους δρόμους αντιμετώπισης της πανδημίας, αλλά και των συνολικών σύγχρονων υγειονομικών αναγκών της ανθρωπότητας.
Οι εκδόσεις ΚΨΜ παρουσιάζουν το βιβλίο του Βασίλη Λιόση «Ναζισμός, τα αίτια γέννησης και γιγάντωσής του», την Κυριακή 8 Μαρτίου στις 6.00 στο Ίλιον Plus, Πατησίων και Κοδριγκτώνος 17.
Το κείμενο που ακολουθεί προέρχεται από την ομιλία του Γιάννη Πρωτονοτάριου στην εκδήλωση της Μετωπικής Δράσης στην Λευκάδα το Σάββατο 8 Φεβρουαρίου
Εκπρόσωποι των μεγαλύτερων κολοσσών του ίντερνετ συζήτησαν και αποφάσισαν για τους κανόνες ηθικής που θα διέπουν την ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης κατ’ εντολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εξασφαλίζοντας έτσι ένα πλαίσιο εφαρμογών όπου θα κυριαρχεί η αναζήτηση του κέρδους.
Παρατηρώντας το φαινόμενο του φασισμού κατά τον (ευρωπαϊκό) Μεσοπόλεμο βλέπουμε ότι κάνει την εμφάνιση του την περίοδο της μαζικής πολιτικής, γεννιέται δηλαδή σε χώρες που έχει κατακτηθεί το καθολικό εκλογικό δικαίωμα, στις οποίες λειτουργούν πολιτικά κόμματα και διαμορφώνονται πολιτικές εκπροσωπήσεις.
Το διαχρονικό επιχείρημα ενάντια στο όραμα μιας πραγματικά δίκαιης κοινωνίας είναι ότι η ανταγωνιστικότητα και η απληστία αποτελούν «φυσικά» χαρακτηριστικά του ανθρώπου, που δεν ξεριζώνονται, και άρα κάθε προσπάθεια υπέρβασής τους είναι εξ ορισμού καταδικασμένη -και μάλιστα αποπροσανατολιστική άρα επιζήμια για την εξέλιξη των κοινωνιών… Πράγματι, η συγκρουσιακή συμπεριφορά -π.χ. στο κυνήγι, την απόκρουση θηρευτών, ή την προστασία των απογόνων- είναι εγγενής και απαραίτητη για την επιβίωση σε όλα τα ζωικά είδη· όπως φυσικά και ο πρωτογενής ανταγωνισμός για διεκδίκηση τροφής, ζωτικού χώρου ή ευκαιριών για ζευγάρωμα. Η δε απληστία έχει ως γενετικό υπόβαθρο την αναγκαία συσσώρευση τροφής για τη διαχείμαση του ατόμου ή την εξασφάλιση της επιβίωσης των απογόνων του…
Αρκούν άραγε οι παραπάνω διαπιστώσεις για να δικαιολογήσουν τη διηνεκή αναπαραγωγή της κοινωνικής αδικίας;
Tο άρθρο των Γ. Κολέμπα και Γ. Μπίλλα που ακολουθεί δημοσιεύεται στο πλαίσιο της αναγκαίας επαφής μας με ριζοσπαστικά ρεύματα σκέψεις τα οποία αναπτύσσονται και αποκτούν επιρροή στην ελληνική και όχι μόνο κοινωνία και στην Αριστερά, με τα οποία θα πρέπει να αναπτύξουμε γόνιμο και ουσιαστικό διάλογο και να αναμετρηθούμε.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Δαρβίνου και τα 210 χρόνια μετά από τη γέννησή του, στις 12 Φεβρουαρίου 1809
Το σύμπαν απαρτίζεται από ζεύγη αντιθέτων, που ενώ στην πρωτογενή τους μορφή αλληλο-αναιρούνται, μόλις εμπλακούν στη χαοτική συνθήκη της ελεύθερης αλληλεπίδρασης και των μη αναστρέψιμων μεταβολών κατοχυρώνουν μια παρουσία και την περεταίρω διαλεκτική τους ανάπτυξη. Μέσ’ απ’ αυτή γονιμοποιείται η πραγματικότητα κι εξασφαλίζεται η συνέχεια. Από την πρώτη υλική δομή μέχρι τους γαλαξίες· από ένα μόριο που αυτο-αναπαράγεται μέχρι τα πρωτεύοντα θηλαστικά· κι από τους φυσικούς νόμους έως την ανάδυση της βούλησης, η διαλεκτική στον ιστορικό χρόνο κινεί τόσο την ανάπτυξη του εκάστοτε επιπέδου, όσο και τη γέννηση του επόμενου. Η μάχη των εξελισσόμενων επιπέδων πληροφορίας ενάντια στην εντροπία ισοδυναμεί με την αιώνια επανάσταση της ύπαρξης. Και η συνέχειά της κρίνεται στην ευρωστία της διαλεκτικής «ζύμωσης» που τροφοδοτεί κάθε φορά τις εξελίξεις… Στην περιοχή –ή εκδοχή- του σύμπαντος που μας ενδιαφέρει, πεδίο αναφοράς είναι ο λόγος. -Εκεί όπου ένα ενσυνείδητο υποκείμενο συγκροτείται μέσα απ’ τον ατομικό διαχωρισμό· ελέγχει το περιβάλλον του σαν μέλος της κοινωνίας· και ζει ανάμεσα στο ανικανοποίητο και τη λήθη… Ο άνθρωπος κολυμπά σε μια θάλασσα αντιφάσεων. Κι όσο πιο έτοιμος είναι να τις αντιμετωπίσει, τόσο λιγότερο έρμαιο γίνεται.
Ο σκοπός μιας συζήτησης για την αστική και την εργατική δημοκρατία από μαρξιστική σκοπιά δεν μπορεί να είναι άλλος από την αναζήτηση των θεμελιωδών αρχών που θα διέπουν την δημοκρατία που θα πραγματοποιήσει τον σοσιαλιστικό μετασχηματισμό της κοινωνίας. Υπάρχει σοβαρή ανάγκη για μια προγραμματικού χαρακτήρα συζήτηση πάνω στο θέμα αυτό.
1. Ενδεχομενικότητα της επαναστατικής τάσης στην εργατική τάξη (ετ) . Στον καπιταλισμό , υφίσταται και το θετικό και αρνητικό ενδεχόμενο και οι δύο αντίστοιχες ιστορικές τάσεις, και η τάση ανταγωνισμού-επανάστασης απέναντι στο κεφάλαιο αλλά και η τάση συμφιλίωσης-διαπραγμάτευσης-υποταγής της ετ στο κεφάλαιο . Αυτά είναι ενύπαρκτα στην κεφαλαιοκρατική σχέση παραγωγής και εξουσίασης και στην ταξική πάλη που αέναα απορρέει από αυτήν . Ισχύει η διαλεκτική ανοιχτότητα του ιστορικού προτσές και όχι η νομοτέλεια της επανάστασης. Αυτό σχετίζεται με τον ιστορικά αντιφατικό ρόλο της μισθωτής εργασίας ως πόλου εντός του κεφαλαίου και υπέρ της αναπαραγωγής του κεφαλαίου αλλά και ως πόλου εναντίον του κεφαλαίου. Δεν υφίσταται καμία σιδερένια νομοτέλεια ή ιστορικός καταναγκασμός ή αναπότρεπτος ιστορικός νόμος ότι ο καπιταλισμός θα ανατραπεί και ότι θα υπάρξει μετάβαση στον κομμουνισμό. Η «αναγκαιότητα» του κομμουνισμού προκύπτει από την κίνηση της αντίφασης της κεφαλαιοκρατικής σχέσης και από την ταξική πάλη σε ένα ωριμότερο επίπεδο από ό,τι στους προκαπιταλιστικούς σχηματισμούς. Δεν είναι , όμως, ούτε μηχανιστική αναγκαιότητα ( μηχανιστικός υλισμός) ούτε ιστορικιστική αναγκαιότητα (ρόλος της «ανερχόμενης τάξης» που δεν μπορεί παρά να καταλήξει στον θρίαμβό της, ένα είδος ιστορικιστικός ιδεαλισμός, σαν αυτόν που εμφανίζεται στο περίφημο έργο του Λούκατς «Ιστορία και ταξική συνείδηση») . Είναι ένα ανοιχτό στρατηγικό στοίχημα και ενδεχόμενο, το οποίο, εφόσον πραγματωθεί, θα απελευθερώσει τον ανθρώπινο πολιτισμό από τις κρίσιμες δουλείες του παρελθόντος και του παρόντος, αλλά δεν θα φέρει τον «παράδεισο επί της γης» ούτε έναν «νέο ιδεώδη άνθρωπο» . Ιδίως, η τελευταία προσέγγιση του «νέου ανθρώπου» εισάγει και διαστάσεις ενός νεοθεολογικού/τεχνοκρατικού αρνητικού μεσσιανισμού στον σύγχρονο κομμουνισμό, που συνδέεται έντονα και με το αποτυχημένο σοβιετικό μοντέλο , ιδίως στην υποτίθεται «ένδοξη» περίοδό του ( 1928 -1953).
Η ενδεχομενικότητα της επανάστασης/αντικαπιταλιστικής ανατροπής και όχι η βεβαιότητά της στο μαρξιστικό έργο έχει σπερματικά διατυπωθεί και επισημανθεί από πολλούς στοχαστές : από την Ρόζα Λούξεμπουργκ με το περίφημο δίλημμά της «σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα», από τις διατυπώσεις του Τρότσκυ το 1939-1940 λίγο πριν από την δολοφονία του, όταν διέβλεπε ότι αν η εργατική τάξη δεν πάρει την εξουσία μέσα από τον επερχόμενο Παγκόσμιο Πόλεμο, θα ανοίξει οπωσδήποτε ο δρόμος στην καπιταλιστική βαρβαρότητα ( διατυπώσεις που στάλθηκαν από τους μεταπολεμικούς τροτσκιστές στο «πυρ το εξώτερον»), από την άρνηση της μηχανικής/γραμμικής εξέλιξης της Ιστορίας από ρεύματα του δυτικού μαρξισμού και αναγνώσεις του Γκράμσι στις δεκαετίες 1960 και 1970 ( π.χ. τον Αλτουσέρ και τον Πουλαντζά, ιδίως, όμως, το κομβικό έργο του Σαρλ Μπετελέμ για την ΕΣΣΔ), από τις παρεμβάσεις του Μάο τσε Τουνγκ στην δεκαετία του 1960, οι οποίες επεσήμαναν την σοβαρή δυνατότητα, ήδη υλοποιημένη στην ΕΣΣΔ, της μετά την επανάσταση ανατροπής και εκφυλισμού της επαναστατικής εξουσίας ακόμη και μέσα από το ίδιο το ΚΚ κλπ Στην Ελλάδα το ζήτημα της ενδεχομενικότητας της ανατροπής και της αντιφατικότητας της εργατικής τάξης δεν άνοιξε ουσιαστικά ποτέ , με την εξαίρεση κάποιων επεξεργασιών της Β’ Πανελλαδικής και του χώρου του «αριστερού ευρωκομμουνισμού» γύρω από τον δυτικό μαρξισμό αλλά και κάποιες επεξεργασίες του Νέου Αριστερού Ρεύματος στην πρώτη κυρίως φάση της ύπαρξής του. Αυτές, όμως, οι «ρωγμές» γρήγορα τσιμεντώθηκαν και έκλεισαν γύρω από νέες αστήρικτες και αθεμελίωτες «βεβαιότητες» , για λόγους άσχετους από την εξωτερική πραγματικότητα, οι οποίοι μας είναι σαφείς και θα αναφερθούμε σε αυτούς σε άλλο κείμενό μας.
Η επαναστατική τάση είναι πραγματικά σχετικά ισχυρότερη στον ΚΤΠ από ό,τι στους προκαπιταλιστικούς σχηματισμούς. Οι λόγοι που ο Μαρξ το δέχεται και το διακηρύσσει αυτό συνδέονται : α) με την ισχυρή κοινωνικοποίηση της παραγωγής στον καπιταλισμό-κάτι που εντάθηκε στο μονοπωλιακό στάδιο μετά τον θάνατο του Μαρξ , ιδίως μέσα από την μορφή του «μεγάλου εργοστασίου» και την διαδικασία συγκέντρωσης/συγκεντροποίησης , αλλά που είναι ισχυρότατη τάση και στον σύγχρονο ύστερο ή ολοκληρωτικό καπιταλισμό μέσα από την πολυεθνική διάρθρωση της παραγωγικής διαδικασίας( βλ. το προχώρημα της συζήτησης από τον Ένγκελς στα ύστερα έργα του, ιδίως στον Λένιν και αργότερα κυρίως στον Ερνέστ Μαντέλ και στο έργο του «Ύστερος Καπιταλισμός») β) με την κοινωνικοποίηση της γνώσης και της δυνατότητας ανάληψης της παραγωγής από την ετ ως κύριου φορέα του «συλλογικού εργαζόμενου» ( Μαρξ στα Grundrisse) γ) με την κληρονομιά της αστικής δημοκρατικής επανάστασης , που κατ’ αρχάς ενίσχυσε το δημοκρατικό αυτεξούσιο του λαού και δημιούργησε τον «μαχόμενο λαό» δ) με την ίδια την πολύ μεγάλη άνοδο των εργατικών αγώνων από το 1820 και μετά, και χοντρικά, με υφέσεις και εξάρσεις, για εκατόν πενήντα χρόνια ως και την δεκαετία του 1970 ε) σαφώς και με έναν ορισμένο θαυμασμό του Μαρξ για τον ΚΤΠ και την διεθνοποίηση-ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων στον ΚΤΠ, άποψη συνδεόμενη και με όψεις οικονομισμού-παραγωγισμού στο έργο του Μαρξ. Στον ανώτερο και τελειότερο δυνατό ταξικό τρόπο παραγωγής αντιστοιχεί και η ανώτερη και τελειότερη δυνατή ταξική ανταγωνιστικότητα. Στον καπιταλισμό η ετ μπορεί όχι μόνο να θέσει αλλά και να επιλύσει το ζήτημα της αταξικής κοινωνίας, σε αντίθεση με τον Σπάρτακο στη δουλοκτητική Ρώμη, ή τις αγροτικές εξισωτικές εξεγέρσεις κατά των φεουδαρχών. Όμως, η ιδιαιτερότητα της ετ ως κυριαρχούμενης και εκμεταλλευόμενης τάξης δεν είναι κάτι «απολύτως αναπαλλοτρίωτο» ή αναλλοίωτο στον ΚΤΠ: ο Μαρξ στην εποχή του δεν είχε όλα τα δεδομένα για να αξιολογήσει αυτό το ζήτημα. Επίσης, είχε μια πίστη στην εξέλιξη της Ιστορίας και στην «δικαίωση» της ιστορικής εξέλιξης, η οποία ήταν χαρακτηριστική για τον 19ο αιώνα και για ένα μεγάλο μέρος του 20ου αιώνα. Ιδιαίτερες εκβάσεις της ταξικής πάλης, και ακόμη περισσότερο μείζονες πολιτισμικές και ανθρωπολογικές μεταβολές στις σύγχρονες κοινωνίες (ορισμένες από αυτές είναι ορατές στον μεταμοντέρνο καπιταλισμό των τελευταίων δεκαετιών π.χ. μεταμοντέρνος ναρκισσισμός, τάση προς την τεχνητή νοημοσύνη, τάση κατάργησης των έμφυλων προσδιορισμών και όχι μόνο των έμφυλων ανισοτήτων ή διακρίσεων, έντονος κοσμοπολιτισμός κλπ ) μπορούν να «παραλύσουν» προσωρινά ή μόνιμα – αυτό είναι ανοιχτό ακόμη- την επαναστατική τάση και να οδηγήσουν σε ένα βάρβαρο καπιταλισμό, που θα σπρώξει όλο τον ανθρώπινο πολιτισμό στην απόλυτη πολεμική και οικολογική καταστροφή ή στην μηχανοποιημένη και γενετικά τροποποιημένη ολοκληρωτική τεχνοβαρβαρότητα του «απόλυτου ελέγχου» και «επιτήρησης», σε έναν μη αναστρέψιμο ολοκληρωτικό καπιταλισμό . Αυτό το ενδεχόμενο, στα πλαίσια μιας τεχνητής αισιοδοξίας και γραμμικής αντίληψης της Ιστορίας έχει υποεκτιμηθεί από την σύγχρονη Αριστερά, συστημική ή και αντισυστημική. Σαν ο σοσιαλισμός-κομμουνισμός να είναι η μόνη λαμπερή δυνατότητα και σαν η ποιοτική αποτυχία ενός συστήματος, όπως ο καπιταλισμός, από την σκοπιά της κάλυψης των ανθρώπινων αναγκών, να προοιωνίζει και την αναγκαστική πτώση ή ανατροπή του. Ιδεολογία του καταστροφισμού, η οποία υπάρχει από παλιά στο εργατικό κίνημα .
Μπορεί, όμως, όσο και αν αυτό είναι δύσκολο, να υπάρξει μια «καινούρια εποχή επαναστάσεων». Αν και εφόσον αυτή η εξέλιξη υπάρξει, δεν θα είναι μια αντιγραφή της προηγούμενης. Δεν θα είναι μια επανάληψη του «Οκτώβρη». Σε κάθε περίπτωση, κρατάμε από την προηγούμενη «εποχή των επαναστάσεων» ορισμένες βασικές κατακτήσεις : α) την ενίσχυση των δομών λαϊκής εξουσίας και άμεσης δημοκρατίας ως του μόνου δυνατού δρόμου β) την επαναστατικοποίηση της οικονομίας και των κρατικών μηχανισμών ( «συντριβή αστικού κράτους») γ) την πάλη κατά της γραφειοκρατίας, υποκατάστασης, τεχνοκρατίας και παραγωγισμού/οικονομισμού, την ενίσχυση του συλλογικού κοινωνικού έναντι και του «ιδιωτικού» αλλά και του «κρατιστικού κοινωνικού» δ) τον διεθνισμό και την συναδέλφωση των λαών, που όμως δεν αντίκειται στην ιδιαίτερη ύπαρξη και εμπλουτισμό των εθνικών/τοπικών ταυτοτήτων.
- Τι ήταν οι αντιγραφειοκρατικές αντιπολιτεύσεις κατά του Λένιν εντός των Μπολσεβίκων στα 1918-1922;
-Γιατί οι Μπολσεβίκοι κατάργησαν ήδη πριν από τον Εμφύλιο τον εργατικό έλεγχο ;
-Που και σε ποιόν βαθμό ήταν σωστή η κριτική της Λούξεμπουργκ στον Λένιν και στο κόμμα νέου τύπου - ήδη από το 1904;
-Τι ήταν ταξικά η Κρονστάνδη ή η Εργατική Αντιπολίτευση; Ανεξάρτητα εργατικά ρεύματα ή αντεπαναστατικές δυνάμεις ; Έπρεπε η Κρονστάνδη να κατασταλεί ή να υπάρξει ένας συμβιβασμός μαζί της ; Για ποιόν λόγο, οι Μπολσεβίκοι μετά το 1921 ποινικοποιούν τις αντιπολιτεύσεις τους ;
-Τι ήταν το κίνημα του Μαχνό στην Ουκρανία -έπρεπε οπωσδήποτε να εξοντωθεί ή ή, αντίθετα, να επιτευχθεί μια μορφή συνύπαρξης;
-Τι συνεσέφερε η εργατοαγροτική συμμαχία στον Οκτώβρη ; ήταν τακτική ή στρατηγική για τον Λένιν; Συνιστούν τα Πλάνα μετά το 1928 ανατροπή πλήρη ή απλή άμβλυνση της εργατοαγροτικής συμμαχίας ή όχι ; Γιατί η Κίνα και το Βιετνάμ τήρησαν μια πολύ διαφορετική γραμμή στο αγροτικό ζήτημα; Πως λειτούργησε αυτό ιστορικά; Ασκεί μια επίδραση στο ότι έστω και τυπικά αυτά τα καθεστώτα έστω και τυπικά ορίζονται ως κομμουνιστικά και δεν κατέρρευσαν μαζί με την Σοβιετική Ένωση;
- Ήταν όλοι ανεξαιρέτως οι Αριστεροί Εσέροι, οι Αριστεροί Μενσεβίκοι ή οι Αναρχικοί αντιδραστικές δυνάμεις; Έχουμε κάτι να πάρουμε και από αυτούς σήμερα; Είναι επαναστατική στο βάθος της μια αντίληψη που λέει ότι το επαναστατικό κόμμα πρέπει να μείνει τελικά μόνο του στην εξουσία; Συνέβη αυτό μόνο λόγω των « αντικειμενικά δυσμενών συνθηκών» ή και λόγω του καποραλισμού ως ιδεολογίας των Μπολσεβίκων; Πόσο μπορεί το επαναστατικό κόμμα να κάνει ειλικρινείς συμμαχίες, όταν οι σύμμαχοι ξέρουνε ότι μετά την κατάληψη της εξουσίας « θα τους καταπιεί το σκοτάδι»; .
-Σε ποιόν βαθμό ήταν η τροτσκιστική ή η μπουχαρινική εναλλακτική στην ΣΕ άνοιγμα ενός διαφορετικού δρόμου ως προς την σταλινική εναλλακτική που επικράτησε ; Ήταν ισχυρότερη η σύγκλιση ή η απόκλιση μεταξύ των λύσεων αυτών ;
Η μετάβαση από την επανάσταση στην αντεπανάσταση στη Ρωσία πέρασε, κατά την γνώμη μας, από δύο κρίσιμους σταθμούς της ταξικής πάλης α) το 1921 (10ο Συνέδριο Μπολσεβίκων συν καταστολή Κρονστάνδης, μετάβαση από την δικτατορία της ετ στην υποκατάστατη δικτατορία της επαναστατικής γραφειοκρατίας, η οποία ακόμη «ασκεί καθήκοντα» της δικτατορίας της όλης τάξης ) και το 1928- αρχή των Πενταετών Πλάνων κολλεκτιβοποίησης και υπερεκβιομηχάνισης (μετάβαση από την γραφειοκρατία ως στρώμα υποκατάστατο της ετ στην γραφειοκρατία ως κρατικοκαπιταλιστική κυρίαρχη εκμεταλλευτική τάξη έναντι των εργατών και των αγροτών ).
18. Ο κομμουνισμός δεν είναι ένας «παράδεισος επί της γης» ούτε το «τέλος της Ιστορίας». Σηματοδοτεί δυνητικά πάντοτε, ως ιστορική τάση :
-την υπέρβαση της κρατικής/εξουσιαστικής οργάνωσης και των εκμεταλλευτικών ταξικών σχέσεων, των ταξικών κοινωνιών, της εμπορευματικής παραγωγής .
19. Δεν σηματοδοτεί:
-το τέλος της δημόσιας πολιτικής ως μιας διακριτής λειτουργίας από την διαχείριση των πραγμάτων.
-το τέλος της «δημοκρατίας». Η δημοκρατία δεν είναι αναγκαστικά μορφή κρατικής οργάνωσης, μπορεί να είναι και μια διαρκής, ανοιχτή, πολυφωνική, συμμετοχική δημόσια σφαίρα, η οποία δεν συνοδεύεται από έναν ειδικό γραφειοκρατικό μηχανισμό. Η δημόσια πολιτική και το κράτος δεν ταυτίζονται αναγκαστικά. Ο Λένιν στο «Κράτος και επανάσταση» παραβλέπει και αγνοεί τελείως αυτήν την διάσταση.
- την παραγωγική και καταναλωτική «αφθονία». Η ορθολογική ρύθμιση και διαχείριση των γήινων πόρων σε συνθήκες περιβαλλοντικής καταστροφής δεν επιτρέπει μια «ανεξέλεγκτη» και διαβρωτική του πλανήτη παραγωγική και καταναλωτική αφθονία.
-την απόλυτη άρση των συγκρούσεων και της βίας. Ελεγχόμενες συγκρούσεις και ελεγχόμενη βία θα υπάρχουν πάντοτε, διότι δεν έχουν αποκλειστικά ταξική βάση και αφετηρία αλλά και ανθρωπολογική με διαχρονικά χαρακτηριστικά . Ο κομμουνισμός εγκαθιστά θεσμούς διαχείρισής της και άμβλυνσής της πολύ πιο αποτελεσματικούς από αυτούς της ταξικής κοινωνίας.
-μια πλήρως εναρμονιστική και «ειρηνική», παραδείσια κατάσταση πραγμάτων.
- την κατάργηση της τοπικότητας-εθνικότητας. Ο κομμουνισμός, παρά την συναδέλφωση των λαών και την «διαρκή ειρήνη» δεν θα είναι ένας ομογενοποιητικός χυλός , μέσα στον οποίον θα διαλυθούν τα ιστορικά εθνικο-τοπικά χαρακτηριστικά. Αντίθετα, μπορεί να είναι ένας πολιτισμός ισχυροποίησης της ανάδειξής τους, χωρίς βεβαίως σωβινισμούς και εθνικές αντιπαραθέσεις.
20. Ο σοσιαλισμός/κομμουνισμός στα πλαίσια του ΚΤΠ κατά τα τελευταία διακόσια χρόνια , ξεκινώντας να είναι ένα κριτικό-ορθολογικό και χειραφετητικό κίνημα και εγχείρημα συνέχειας και επέκτασης του Διαφωτισμού ως οράματος συνειδητής ανθρώπινης χειραφέτησης, καθώς και άρσης της κλασσικής θρησκευτικότητας και Παράδοσης , ιδίως όσον αφορά τις πιο «καθυστερημένες» νοητικές και συγκινησιακές μορφές τους, προχώρησε , ιδίως στην σταλινική του υπόσταση, κατά τον 20ο αιώνα στις παραπάνω «υπερβολές»/υπερδιογκωμένες απαιτήσεις , καθιστάμενος ουσιαστικά, σε μεγάλο βαθμό, μια άνευ προηγουμένου κοσμική-κρατική θρησκεία. Επεκτείνοντας στα άκρα το διαφωτιστικό εγχείρημα, οι κατευθύνσεις αυτές είχαν ως στρατηγικά χαρακτηριστικά α) την πλήρη απομάγευση του πολιτισμού, τον οριστικό «θάνατο του παραδοσιακού Θεού», που συμβόλιζε και μια στατική σχέση ανθρώπου-φύσης, και την θεοποίηση του «νέου ανθρώπου»-σε αυτά ο ιστορικός κομμουνισμός συνέχισε σε υπερβολικό βαθμό ένα προϋπάρχον αστικό και Ιακωβινικό Ιδεώδες β) την άκρατη τεχνοεπιστημονική πρόοδο, που ατένιζε αμείλικτα και υπεραισιόδοξα το μέλλον (κατά τον Στάλιν, δεν υπάρχουν «τεχνικά» φρούρια ,που να μην μπορούν να κατακτήσουν οι Μπολσεβίκοι στη Ρωσία, δεν υπάρχουν δηλαδή επαρκείς ανθρώπινες θυσίες για την επίτευξη κάθε δυνατού «τεχνικού» στόχου που τίθεται από την κρατικοκομματική ηγεσία) –σε αυτό το σημείο ο σταλινικός παραγωγισμός είχε πολλά κοινά με την λατρεία της μηχανής και της ταχύτητας, η οποία χαρακτηρίζει τον τουρμποκαπιταλισμό της εποχής μας γ) την αντίληψη για τον σοσιαλισμό-κομμουνισμό ως τεράστια συγκέντρωση παραγωγικών δυνάμεων και εργατικών χεριών κάτω από την δεσποτική διοίκηση ενός πολιτικά ορθού/ «σοφού» «τεχνομηχανισμού» και γραφειοκρατικού επιτελείου στην θέση των ατομικών ή εταιρικών καπιταλιστών ( ήδη σε Τρότσκυ το 1920-1921 στα κείμενά του υπέρ της εξαναγκαστικής εργασίας («Τρομοκρατία και κομμουνισμός»), και λιγότερο σε Λένιν, πάντως έκδηλος θαυμασμός και του ίδιου του Λένιν το 1918 στο έργο του «Για τα υπεραριστερά παιδιαρίσματα και την μικροαστική νοοτροπία» στην γερμανική ιμπεριαλιστική πολεμική οικονομία του 1916-1918, που ήταν ήδη μια μισοδιευθυνόμενη καπιταλιστική οικονομία ) και δ) την μυθική επίλυση όλων των μεγάλων αντιθέσεων και συγκρούσεων προς μια πλήρως «εναρμονιστική κατεύθυνση» του «υπάρχειν» . Δημιουργήθηκε μια τεράστια «κρατικοεπιστημονική» θρησκεία , με τυπικά άθεο πρόσημο, αυτή η θρησκεία που εξακολουθεί να υπηρετείται και να δοξάζεται σήμερα από το ΚΚΕ αλλά και από άλλες μαρξιστικές οργανώσεις. Με αυτόν τον τρόπο, ο ιστορικός κομμουνισμός βίωσε μια τραγική αντίφαση ανάμεσα στην απελευθέρωση μιας πρωτόγνωρης σε βαθμό λαϊκής και κοινωνικής «από τα κάτω» δημιουργικότητας ( η Ισπανία από το 1931 ως το 1937 ή η Κίνα ορισμένων φάσεων στη δεκαετία του 1960 προχώρησαν πολύ περισσότερο από την Ρωσία σε αυτήν την κατεύθυνση) και σε μια , αντεπαναστατική/τεχνοκρατική νεοθεοκρατία δήθεν κοσμικού και ριζοσπαστικού –απελευθερωτικού προσανατολισμού, μια μορφή αντεπαναστατικής «επανάστασης από τα πάνω». Ο πραγματικός σταλινικός κομμουνισμός – όχι οι γελοίες σύγχρονες μεταμοντέρνες απομιμήσεις του με τον παντοδύναμο και πανάγαθο Μουστάκια - δεν ήταν απλώς μια τερατώδης και βάρβαρη δικτατορία πάνω στις λαϊκές τάξεις, ήταν κάτι πολύ παραπάνω από αυτό , πολύ χειρότερο, πολύ πιο απαιτητικό . Ήταν η αντίληψη της εξαναγκαστικής πρόσδεσης πολλών εκατομμυρίων ανθρώπων –εθελοντικής, βεβαίως, για την «συνειδητή πρωτοπορία» τους- στο Άρμα της Νίκης της Ιστορίας και των αλάνθαστών, μαγικών ουσιαστικά, Νόμων της Κοινωνικής Εξέλιξης. Ήταν η μεγάλη κοσμική θρησκεία που τυπικά μόνο είχε ως Θεό την εργατική τάξη και τον λαό. Ο πραγματικός της Θεός, τον οποίον αυτή η αντίληψη υπηρέτησε αμείλικτα, δεν ήταν η μεταφυσική «Εργατική Τάξη» ως ιδέα , δεν ήταν καν «το ( Μεταφυσικό) Κόμμα» ως ιδέα, ήταν η νίκη του Επιστημονοτεχνικού Μέλλοντος πάνω στο Παρόν, η νίκη των Οικονομικών Απαιτήσεων πάνω στις Κοινωνικές Ανάγκες, η νίκη της οικονομίας πάνω στην πολιτική αλλά και σε όλα τα άλλα πεδία κοινωνικών σχέσεων, η νίκη της Ιστορίας του Ένδοξου Μέλλοντος πάνω στο «Καθυστερημένο» και «Ελλειματικό» Παρελθόν. Ήταν ένας ιστορικός «υπερδεσμός», ένας κορσές πάνω στο κοινωνικό σώμα. Το γεγονός ότι ο «κρατικός μαρξισμός» υπήρξε τόσο αρνητικός προς την θρησκευτικότητα ή προς άλλες μορφές κοινωνικών δεσμών (χωρίς να συνεπάγεται αυτό κανένα συγχωροχάρτι για τις παραδοσιακές θρησκείες και ιδίως τις δικές τους γραφειοκρατίες και χειραγωγήσεις ή ψευδείς υποσχέσεις ) είχε κυρίως να κάνει με την ανάγκη αδιαμφισβήτητης νίκης της «Κρατικής Θρησκείας του Λόγου» στην συνείδηση των ανθρώπων και με μια υπερνεωτερική, σχεδόν φουτουριστική στην ακρότητά της, επιστημονική – τεχνική αναμόρφωση του κόσμου. Το ότι ο κλασσικός καπιταλισμός ηγεμόνευσε τελικά με βάση τις δικές του «αποδοτικότερες» από τον κρατικό καπιταλισμό και ίσως λιγότερο απαιτητικές για τον μέσο άνθρωπο τεχνοουτοπίες δεν αίρει καθόλου την τραγικότητα των παραπάνω διαπιστώσεων και της μακροχρόνιας στρατηγικής ήττας που εγγράφουν, καθώς ο κομμουνισμός νοήθηκε κυρίως ως αυταρχικός υπερμοντερνισμός. Ο κλασσικός καπιταλισμός ηγεμόνευσε όχι κυρίως λόγω κάποιας «προδοσίας» αλλά γιατί ο «Υπαρκτός» σε σημαντικό βαθμό τον αντιπολιτευόταν στο δικό του ιδεολογικό τεραίν και προνομιακό πεδίο. Επίσης, παρά την αντιδραστική ψυχροπολεμική χρήση του όρου «ολοκληρωτισμός» από τον δυτικό ιμπεριαλισμό προς όφελος της αστικής δημοκρατίας , ο ιστορικός «κομμουνισμός» (αλλά και πραγματι ιστορικός κομμουνισμός, με μια υλιστική-ρεαλιστική ιστορική οπτική που δεν βυζαντινολογεί ) , στην πιο ισχυρή παραλλαγή του, την Σοβιετική Ρωσία, οργάνωσε μια καταπιεστική πολιτική εξουσία πάνω στον λαό και τις εργαζόμενες- λαϊκές τάξεις– πολύ διαφορετική από την ναζιστική στην λογική της - που είχε «ολοκληρωτικά» χαρακτηριστικά όσον αφορά την κοινωνική της τεχνολογία και την προσπάθεια –ατελέσφορη, βεβαίως- ελέγχου σε βάθος όλου του κοινωνικού σώματος και σε όλες τις πτυχές της ζωής του. Ο σταλινικός κομμουνισμός, η κύρια δηλαδή εκδοχή του ιστορικού κομμουνισμού στον 20ο αιώνα, δεν ήταν απλώς μια παρέκκλιση δευτερεύοντος χαρακτήρα. Υπήρξε ως οργανωμένο κρατικό σύστημα ο μεγαλύτερος στρατολόγος κατά της ιδέας του σοσιαλισμού/κομμουνισμού, όχι μόνο λόγω των οικονομικών και πολιτικών αδιεξόδων του και των μαζικών παραβιάσεων κάθε έννοιας σοσιαλιστικής νομιμότητας , αλλά και γιατί πρόσφερε μια εναλλακτική λύση ζωής -τουλάχιστον ως το 1953- αρκετά χειρότερη τελικά για την εργατική τάξη και τις λαϊκές τάξεις από τις συνθήκες ύπαρξης, πάλης και κοινωνικών κατακτήσεων στις τότε δυτικές καπιταλιστικές δημοκρατίες-οι συνθήκες στις οποίες δεν ήταν, βεβαίως, καθόλου ιδανικές και οι όποιες κατακτήσεις κερδήθηκαν με αγώνες και δεν παραχωρήθηκαν από το κεφάλαιο . Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, στο πεδίο των κοινωνικών δικαιωμάτων και μόνο, οι συνθήκες διαβίωσης στον «Υπαρκτό Σοσιαλισμό» βελτιώθηκαν σημαντικά. Όχι, όμως, η συνθήκη της πολιτικής και συνδικαλιστικής ελευθερίας και συμμετοχής, η οποία δεν είναι δευτερεύουσα, όπως ούτε και η συνθήκη των ατομικών δικαιωμάτων, που και αυτή στα βασικά της περιγράμματα δεν είναι καθόλου δευτερεύουσα για τον σύγχρονο άνθρωπο . Όποιος δεν χωνέψει αυτήν την αλήθεια, δεν μπορεί να προχωρήσει παραπέρα.
Τα παραπάνω για την σχέση Δύσης και «Υπαρκτού» από την σκοπιά των λαϊκών ελευθεριών , βεβαίως, δεν ισχύουν για τις περιφερειακές και αποικιακές καπιταλιστικές ή μισοκαπιταλιστικές χώρες, όπου ετίθεντο ριζικά άλλα προβλήματα . Επίσης, ακόμη και στην Δύση, υπήρξε, παρά τα παραπάνω προβλήματα, μια ισχυρή έλξη της Σοβιετικής Ένωσης στο εργατικό κίνημα όχι για αυτό που ήταν πραγματικά η Σοβιετική Ένωση αλλά ως σύμβολο «αυτού που δεν ήταν» αλλά που «θα μπορούσε να είναι», ως σύμβολο ανατροπής του καπιταλισμού. .
Εκτός δε αυτού, είναι πια αρκετά καθαρό ότι η μεγαλοκρατική επέμβαση της ΕΣΣΔ στο διεθνές κομμουνιστικό κίνημα, ιδίως αυτό της καπιταλιστικής Δύσης,και στην περίοδο Στάλιν από το 1924 ως το 1953 αλλά και στην περίοδο των διαδόχων του Στάλιν ως το 1991 κυρίαρχα υπηρέτησε τα κρατικά-ταξικά συμφέροντα της άρχουσας τάξης της και τουλάχιστον δεν ενίσχυσε, σε πολλές δε περιπτώσεις έβλαψε ευθέως και σοβαρά το επαναστατικό κίνημα στην Δύση (λογική ζωνών επιρροής κλπ). Το πρόβλημα αυτό δεν γεννηθηκε με τον «ρεβιζιονιστή Χρουστσόφ» το 1956, όπως ισχυρίζονται κάποιες απόψεις τελείως ανιστόρητα. Ήταν ήδη πολύ σοβαρό και με καταστροφικά αποτελέσματα για το διεθνές κίνημα επί Στάλιν ( πάρα πολλά παραδείγματα, από την Ισπανία του Εμφυλίου και της κατεσταλμένης από την Μόσχα κοινωνικής επανάστασης ως την νικη του φασισμού στην Γερμανία και ως την τραγική ήττα στην Ελλάδα της «νικηφόρας επανάστασης που χάθηκε» κπα). Στην περιφέρεια, σε μεγάλο βαθμό και λόγω της σχετικής ανεξαρτησίας των εκεί επαναστατικών δυνάμεων, η κατάσταση υπήρξε αρκετά διαφορετική και το σοβιετικό μοντέλο λειτούργησε πολύ περισσότερο ως ελκτική εναλλακτική λύση προς το άθλιο αποικιακό παρόν. Είναι ακόμη αλήθεια ότι σε πολλές περιπτώσεις κράτη του «Υπαρκτού Σοσιαλισμού» ( λ.χ. η Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας ή η Τσεχοσλοβακία και η πολύ ιδιόμορφη ως προς την κατάταξή της Κούβα) αυτονομήθηκαν και ενίσχυσαν σημαντικά τα κινήματα της περιφέρειας.
Ο σύγχρονος κομμουνισμός, για να υπάρξει ξανά , πρέπει να αναμετρηθει πολύ έντονα με αυτές τις συγκλίνουσες παραλλαγές της αντίδρασης, με τις «Τρεις Πληγές» του ταξικού πολιτισμού α) Τεχνογραφειοκρατία- Επιστημονισμός- Κρατισμός- Συγκεντρωτισμός- Πρόοδος β)Εγωτισμός- Ναρκισσισμός- Ατομικισμός /Ωφελιμισμός στο πεδίο του ατόμου στον ύστερο καπιταλισμό (καπιταλιστικός ναρκισσισμός και μεταμοντέρνος φιλελευθερισμός) και ψευτοπολιτικός ναρκισσισμός στο πεδίο των οργανώσεων της Αριστεράς με φορέα το δήθεν Τέλειο Κόμμα, που σήμερα είναι κυρίως μια μικρή η μεγάλη ποσοτικά Φυλή του Μεταμοντέρνου ) γ) φαντασιακή συνεχής ανακατατασκευή του ανθρώπου και της φύσης από τον Άνθρωπο-Θεό και κατάργηση όλων των ριζωμάτων του ( τοπικότητα- τάξη- οικογένεια- εργασία- φύλο με βιολογικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά κλπ) με όριο τελικά την τερατογέννεση.
21. Βιβλιογραφία
Βλ. σχετικά με το ζήτημα του σύγχρονου και του ιστορικού κομμουνισμού και σε άλλα κείμενα του Δ. Μπελαντή της περιόδου 2015-2018 :
1-«Κομμουνιστές χωρίς επανάσταση-μια θέση για το σύγχρονο επαναστατικό υποκείμενο», rednotebook.gr , Δεκέμβριος 2015 . Ανάλυση του επαναστατικού φαινομένου στον 20ο αιώνα και των τριών κύκλων εμφάνισής του, των ποιοτικών τους χαρακτηριστικών.
Και την αγγλική πιο εκτεταμένη και διευκρινιστική μορφή αυτού του κειμένου μου :
2-“Communists without revolution? A position on the traditional and the modern revolutionary subject” in www.controversy.gr, 2018 ( extended version).
3- «Το ίχνος του Οκτώβρη» , 2.2017 , www.pandiera.gr .
4-“Δέκα σημεία για τον ιστορικό και τον σύγχρονο κομμουνισμό” , Νοέμβριος 2017, σε www.pandiera.gr .
5-“Mπολσεβίκοι εναντίον του Λένιν – η περίπτωση των Αριστερών Κομμουνιστών το 1918 και ο εργατικός έλεγχος» , περ. Ουτοπία 122/2017 σελ. 63-79, καθώς και σε www.controversy.gr
6-«Το επαναστατικό κόμμα στον Λένιν», περ. Τετράδια διαλόγου, έρευνας και κριτικής τ.68 / 2017, καλοκαίρι 2017, , σελ. 101 επ.
7-«Κατά του σταλινισμού, σε κάθε του μορφή», Οκτώβριος 2015, σε www.pandiera.gr .
8-«Για τον τροτσκισμό, παλιό και νέο», Φεβρουάριος 2016, σε www.pandiera.gr
9. «Η προστασία του λενινιστικού σοβιετικού καθεστώτος κατά των εχθρών του ( 1918-1924)», περ. Θέσεις τ. 67-69/1998 .
-Eπίσης, σε άλλους συγγραφείς σχετικά με τα παραπάνω :
- «Κι εσύ, Λένιν» του Ante Ciliga,1935-38 , μεταφρασμένο από Δ. Μπελαντή σε www.controversy.gr ( Νοέμβριος 2018). Περιεκτικό, σύντομο, βαθύ αλλά και πικρό κείμενο για την λενινιστική/μπολσεβίκικη εμπειρία , απόσπασμα από το βιβλίο του A. Ciliga “The Russian Enigma”, 1940. To μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου γράφηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Verkhne Uralsk, όπου ο Σίλιγκα ανήκε στην πτέρυγα των κρατουμένων της Αριστερής Αντιπολίτευσης. Στην πορεία, διαφοροποιήθηκε από την Αριστερή Αντιπολίτευση και αμφισβήτησε την σταλινική εξουσία ως κρατικοκαπιταλιστική, θεωρώντας τον τροτσκισμό ως μια ( εντός της ΕΣΣΔ πάντοτε) «νομιμόφρονα αντιπολίτευση του σταλινισμού» ( όμοια ο Β. Σερζ και ο Μπ. Σουβαρίν) .
-Β. Σερζ «Αναμνήσεις ενός επαναστάτη» , Scripta, 2008.
-PDF- Βoris Souvarine “Stalin, a critical survey of Bolshevism”, 1935, διαδίκτυο, τελευταία ανάκτηση 1/2019. Εξαιρετικά πλούσιο σε ιστορικά στοιχεία, από έναν πρωταγωνιστή τους.
-Τα βιβλία του Σίλιγκα, του Σερζ, του Σουβαρίν, που και οι τρεις πέρασαν από την τροτσκιστική Αριστερή Αντιπολίτευση, και στην συνέχεια την εγκατέλειψαν βάσει της θέσης ότι η ΣΕ ήταν ταξικό εκμεταλλευτικό κράτος (τουλάχιστον μετά το 1928) και όχι σοσιαλιστικό κράτος ή έστω γραφειοκρατικά παραμορφωμένο εργατικό κράτος, αποτελούν μαρτυρίες στρατευμένων κομμουνιστών τότε –ανεξάρτητα από την κατοπινή εξέλιξη των Σουβαρίν και Σίλιγκα- οι οποίοι έζησαν ή έστω παρακολούθησαν από κοντά την ζοφερή καταστολή της σταλινοποιημένης ΣΕ. Ο Σίλιγκα έμεινε πέντε χρόνια σε φυλακές και στρατόπεδα συγκέντρωσης, ο δε Σερζ φυλακίστηκε επανειλημμένα από το 1928 ως το 1936 και με δυσκολία και κατόπιν διεθνούς πίεσης του επετράπη να περάσει στην Δύση και να αποφυλακιστεί. Ο Μπετελέμ θεωρεί τα έργα των Σουβαρίν και Σίλιγκα βασική πηγή του στον ΙΙΙ-ΙV τόμο των «Ταξικών Αγώνων στην ΕΣΣΔ».
- Charles Bettelheim «Οι ταξικοί αγώνες στην ΕΣΣΔ 1930-1941», 3ος-4ος τόμος , Αθήνα 2016, Κουκκίδα.
- Charles Bettelheim «Οι ταξικοί αγώνες στην ΕΣΣΔ 1923-1930», 2ος τόμος , Αθήνα 2008, Κουκκίδα
I. Deutscher, “Trotsky 1, 1879-1921, The Prophet Armed”
“Trotsky 2 , 1921-1929, The Prophet Unarmed”
“Trotsky 3, 1929-1940, The Prophet Outcast”
“Stalin”
Ε.Η Carr “The Bolshevic Revolution” , vol. 1-3 , υπαρκτό στα ελληνικά και ως PDF με τον τίτλο «Ιστορία της Σοβιετικής Ένωσης» τ. 1-3 , Αθήνα 1977 , εκδόσεις Υποδομή.
R. V. Daniels “ The Conscience of the Revolution. Communist Opposition in Soviet Russia”, NY, 1960, Harvard University Press.
R. Tucker “Stalin as revolutionary ,1879-1929”, Norton and Compton 1973.
Raya Dunayevskaya “Marxism and Freedom –from 1776 to today” , Humanity Books, 2000 (1958) –πολύ σημαντική αμερικανίδα μαρξίστρια και φεμινιστρια, προερχόμενη από το τροτσκιστικό ρεύμα, και αργότερα συμβουλιακή κομμουνίστρια.
Κ. Καστοριάδη «Η γραφειοκρατική κοινωνία 1 –οι παραγωγικές σχέσεις στη Ρωσία», Αθήνα 1985, Ύψιλον.
Κ. Καστοριάδη «Ο ρόλος της μπολσεβίκικης ιδεολογίας στη γέννηση της γραφειοκρατίας», (1964) σε « Η πείρα του εργατικού κινήματος τ. 2 : προλεταριάτο και οργάνωση», Αθήνα 1984, Ύψιλον, σελ. 271 επ.
Λ. Τρότσκι «Η προδομένη επανάσταση» , Αθήνα 2008, Διεθνές Βήμα.
Μ. Μπρίντον «Οι μπολσεβίκοι και ο εργατικός έλεγχος» , Αθήνα 1977, Διεθνής Βιβλιοθήκη.
Ρ. Λινάρ «Ο Λένιν, οι αγρότες, ο Ταίυλορ», νέα έκδοση από τις εκδόσεις «Εκτός γραμμής» , Αθήνα 2018.
Φ. Κλαουντίν «Η κρίση του παγκόσμιου κομμουνιστικού κινήματος» , τ. Α’ και Β’, Γράμματα 1981.
Τ. Κλιφφ , Κρατικός καπιταλισμός στη Ρωσία , Αθήνα 1983, Εργατική Δημοκρατία. Ήδη νεότερη έκδοση, Μαρξιστικό Βιβλιοπωλείο 2017.
Γ. Σωτηρόπουλος « Διψώντας για δικαιοσύνη : περί της θεωρίας και ιστορίας της επανάστασης», Αθήνα 2017, futura.
Γ . Λιερός «Κοινά, κοινότητες, κοινοκτημοσύνη, κομμουνισμός- αό τον κόσμο των κοινών στον κοινό κόσμο», Εκδόσεις των συναδέλφων, 2016.
Αυτή η περιπέτεια ξεκίνησε πριν από 2000 και κάτι χρόνια, μέρες σαν κι αυτές με βάση την αφήγηση.
Θέλουμε να μιλήσουμε για τον κομμουνισμό της εποχής μας, την αναγκαία αλλά όχι δεδομένη προοπτική. Θέλουμε να μιλήσουμε ταυτόχρονα για την καθημερινή επιβίωση και τον αγώνα γι’ αυτήν.