10.1 C
Athens
Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Νέο ΕΣΥ 2: Στους ιδιώτες χαρίζουν ΠΦΥ και ΕΚΑΒ και στο λαό μεγαλύτερα αδιέξοδα, του Νίκου Δαμιανάκη


 

Η Νέα Δημοκρατία αντιλαμβανόμενη τον κλοιό που σφίγγει λόγω της ακρίβειας, των υπέρογκων τιμολογήσεων της ΔΕΗ, των συνεχιζόμενων αριθμών-ρεκόρ στους θανάτους από τον COVID  και το βραχύβια (όπως όλα δείχνουν) παραμονή της  στην εξουσία, έχει αποφασίσει μέχρι τις εκλογές να παίξει το ρόλο του Μεσίτη και να χαρίσει κυριολεκτικά ό,τι έχει απομείνει από την κρατική περιουσία, στους ιδιώτες.

Στον τομέα της υγείας όπως, έχει γραφτεί και σε προηγούμενα άρθρα του kommon.gr, από πέρσι μέχρι φέτος έχουν γίνει αναρίθμητες προσπάθειες της Κυβέρνησης, να σπάσει τα νοσοκομείο σε κομμάτια (ανάλογα με τους τομείς και τις υπηρεσίες), να μετατρέψει νοσοκομεία από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ και να τα παραχωρήσει στο ελληνικό Κεφάλαιο, είτε ως ολόκληρες εγκαταστάσεις ή ως ενδο-νοσοκομειακές υπηρεσίες. Ενδεικτικά παραδείγματα αποτελούν τα απογευματινά χειρουργεία όπου ο ασθενής θα κληθεί, προκειμένου να εξυπηρετηθεί άμεσα να καλύψει το κόστος της επέμβασης από την τσέπη του και να πληρώσει και τον ίδιο το γιατρό, ανάλογα πάντα της ιεραρχικής βαθμίδας στην οποία ανήκει ο εκάστοτε χειρούργος.  Σειρά, τώρα, παίρνουν η ΠΦΥ και το ΕΚΑΒ. Αναλυτικά:

Γιατρός (όχι) για όλους

Η Κυβέρνηση πατάει γκάζι, μόνο όταν ξεπουλά. Τη Δευτέρα η τελική συνεδρίαση, «για την ισότιμη και ποιοτική πρόσβαση στις υπηρεσίες του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και άλλες διατάξεις» του «Γιατρός για όλους», την Τρίτη η συζήτηση στην Ολομέλεια, προκειμένου να έχει ψηφιστεί, το εν λόγω νομοσχέδιο, την Τετάρτη.

Το νομοσχέδιο προσδίδει στον ΕΟΠΥΥ χαρακτηριστικά κριτήρια και υπόσταση  «ιδιωτικού ασφαλιστικού οργανισμού» και μετατρέπει τις παροχές σε «παροχές με ανταποδοτική βάση», ενώ τα κριτήρια «ποιότητας» που θεσμοθετούνται για τις συμβάσεις με τον ΕΟΠΥΥ δεν αναφέρονται σε αντιμετώπιση των ελλείψεων  που έχουν οι δημόσιες μονάδες υγείας σε ιατρικά μηχανήματα και υγειονομικό προσωπικό.

Οι παροχές για τους ασθενείς που καθορίζονται από τον κανονισμό του ΕΟΠΥΥ θα μειωθούν σε μεγάλο βαθμό με άμεσο ή έμμεσο τρόπο. Με άμεσο γιατί είτε περιορίστηκαν ή και καταργήθηκαν τελείως. Με έμμεσο γιατί, ενώ αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ στο Δημόσιο, στην πραγματικότητα οι ασθενείς – λόγω της τραγικής κατάστασης που επικρατεί, λόγω της πανδημίας στις δημόσιες δομές υγείας και το υγειονομικό προσωπικό – υποχρεώνονται να απευθυνθούν στο ιδιωτικό τομέα υγείας και να καλύψουν το κόστος υπηρεσιών είτε με τη μορφή της συμμετοχής ή και εξολοκλήρου.

Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο:

• «επιδιώκονται η αναβάθμιση του ΕΟΠΥΥ σε γνήσιο αγοραστή υπηρεσιών Υγείας, με επίκεντρο τον ασφαλισμένο, η διασφάλιση παροχής ποιοτικών υπηρεσιών από τους συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους και η διασύνδεση του ύψους της αποζημίωσής τους με την ποιότητα των παρεχόμενων από μέρους τους υπηρεσιών» (άρθρο 1). Το κριτήριο για το είδος και το εύρος των παροχών καθορίζεται από την οικονομική δυνατότητα του ΕΟΠΥΥ, δηλαδή τον πετσοκομμένο κρατικό προϋπολογισμό, τις αυξημένες εισφορές, κρατήσεις και φορολογία των εργαζομένων οι οποίες τον κρατούν «όρθιο». Υπενθυμίζεται ότι μεταξύ 2016 και 2020: Η συνολική (δημόσια και ιδιωτική) χρηματοδότηση αυξήθηκε κατά 6,6% (977 εκατ. ευρώ), η κρατική χρηματοδότηση μειώθηκε κατά 2,1% (90 εκατ. ευρώ), η χρηματοδότηση από τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης αυξήθηκε κατά 16,7% (760,5 εκατ. ευρώ)…

Στη συνέχεια του Νομοσχεδίου θεσπίζεται ο θεσμός του «προσωπικού γιατρού» στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας,  και  περιορίζει την ανάληψη του βάρους των αναγκών και του «κόστους» των ασφαλισμένων από την πλευρά του Κράτους, καθώς ο ρόλος, του «Γιατρού για όλους» του είναι να περιορίζει τις αναγκαίες εξειδικευμένες ιατρικές πράξεις.

Όλοι οι πολίτες θα πρέπει να συνδεθούν με το θεσμό του “προσωπικού γιατρού”, επιλέγοντας μέσω των  “σημείων ΠΦΥ”(δηλαδή μονάδες  από τον δημόσιο (ΚΥ – ΤοΜΥ)  και ιδιωτικό τομέα (Πολύ-ιατρεία, Κλινικές ή απλούς ιδιώτες)  και να απευθύνονται σε αυτές όταν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα υγείας , και ο «γιατρός τους» θα αποφασίζει αν πρέπει ή όχι να απευθυνθούν σε κάποιο δημόσιο νοσοκομείο ή να πραγματοποιήσουν κάποια εξειδικευμένη εξέταση ή επέμβαση. Εδώ κατακρημνίζεται ο καθολικός χαρακτήρας και  ο ενιαίος και επιτελικός ρόλος που οφείλει να έχει ένα δημόσιο σύστημα υγείας.

Ο θεσμός του “προσωπικού” ή “οικογενειακού” γιατρού, από τη στιγμή που συνδέεται με όρους περιορισμού του “κόστους” των ασθενών και χρησιμοποιείται ως ανάχωμα για να μην απευθύνεται ο πολίτης άμεσα στις δευτεροβάθμιες δομές δημόσιας υγείας και να επωμίζεται «αποκλειστικά ο πολίτης, την κάλυψη των αναγκαίων εξειδικευμένων ιατρικών πράξεων, για τις οποίες μέσω εισφορών, κρατήσεων και φόρων έχει ήδη πληρώσει.

Αναλυτικά με βάση το Νομοσχέδιο:

-) (Μέσω του) «προσωπικού ιατρού» «καθιερώνεται σύστημα παραπομπών των πολιτών από τον προσωπικό ιατρό», ο οποίος «λειτουργεί ως “πύλη εισόδου” για την πρόσβαση των εγγεγραμμένων πολιτών στις δομές και στις υπηρεσίες Υγείας»

-) «για την παραπομπή των χρηστών σε άλλους ειδικούς ιατρούς και σε άλλα επίπεδα περίθαλψης, καθώς και σε διαγνωστικές εξετάσεις, συμπεριλαμβανομένων των προληπτικών και προσυμπτωματικών ελέγχων, όπως ορίζουν συγκεκριμένες κατευθυντήριες γραμμές και πρωτόκολλα» (άρθρο 2).

-)  «οι ανασφάλιστοι, καθώς και οι άλλοι δικαιούχοι (…) έχουν τη δυνατότητα να εγγράφονται σε προσωπικό ιατρό συμβεβλημένο του ΕΟΠΥΥ, εφόσον δεν δύναται να καλυφθούν από προσωπικό ιατρό των δημόσιων μονάδων ΠΦΥ», περιμένοντας επί μήνες στις λίστες αναμονής (άρθρο 28).

– ) Τα Κέντρα Υγείας θα στελεχώνονται «κατά προτεραιότητα (!!!), με ιατρούς ειδικότητας γενικής/οικογενειακής ιατρικής, εσωτερικής παθολογίας, καρδιολογίας, ορθοπεδικής και τραυματολογίας, παιδιατρικής και οδοντιάτρους και, κατά περίπτωση, μετά από ειδικά αιτιολογημένη εισήγηση της οικείας Υ.Πε., με ιατρούς ειδικότητας αιματολογίας, ακτινολογίας, αλλεργιολογίας, αναισθησιολογίας, ιατρικής βιοπαθολογίας/εργαστηριακής ιατρικής, γαστρεντερολογίας, χειρουργικής, μαιευτικής και γυναικολογίας, δερματολογίας – αφροδισιολογίας, ενδοκρινολογίας-διαβήτη-μεταβολισμού, ιατρικής εργασίας και περιβάλλοντος, δημόσιας υγείας – κοινωνικής ιατρικής, νευρολογίας, νεφρολογίας, ουρολογίας, οφθαλμολογίας, ψυχιατρικής παιδιού και εφήβου, πνευμονολογίας – φυματιολογίας, ρευματολογίας, φυσικής ιατρικής και αποκατάστασης, ψυχιατρικής και ωτορινολαρυγγολογίας» (άρθρο 32).

-)  «η ενίσχυση» των δημόσιων δομών υγείας «από ιδιώτες παρόχους και ιδιώτες ιατρούς σε έκτακτες ανάγκες» (άρθρο 47).

Η διακομιδή ασθενών στους ιδιώτες με κρατική πληρωμή

Το  έγγραφο του  Διοικητή της 1ηςΥΠΕ κ. Στάθη, την Πέμπτη 28/4 φανέρωση την αποφάση της Κυβέρνησης για την παραχώρηση των διακομιδών ασθενών για άλλα Νοσοκομεία, για εξιτήρια και εξετάσεις σε Ιδιωτικές Εταιρείες Ασθενοφόρων.

Συγκεκριμένα,  μέσω της απόφαση αυτής, κατοχυρώνονται «υπηρεσίες μίσθωσης αδειοδοτημένων ασθενοφόρων για την εξυπηρέτηση δευτερογενών διακομιδών (όπως εξιτήρια και επανεξετάσεις) των δομών υγείας αρμοδιότητας της 1ης ΥΠΕ, διάρκειας έως και 15/05/2022 με δυνατότητα παράτασης» στην ασφαλιστική εταιρεία «Europ Assistance Greece Μονοπρόσωπη ΙΚΕ» (Το  έγγραφο).

Σύμφωνα με μερίδα του «αντιπολιτευτικού Τύπου» η απόφαση έχει τεθεί σε ισχύ από τις 28 Απρίλη για  νοσοκομεία «Ευαγγελισμός», «Σισμανόγλειο» και «Ιπποκράτειο».  Η Κυβέρνηση, όπως φάνηκε από τις διθυραμβικές τοποθετήσεις της για τις «δωρεές» ασθενοφόρων που έκαναν διάφοροι «φιλάνθρωποι” Κεφαλαιοκράτες προσπάθησε να κρύψει επιμελώς τη μείωση των προϋπολογισμών χρηματοδότησης των υπηρεσιών και του προσωπικού του ΕΚΑΒ, και να καλύψει την κρατική υπο-χρηματοδότηση, μέσω ιδιωτικών δωρεών ή κρατικής χρηματοδότησης ιδιωτικών υπηρεσιών για την κάλυψη δημοσίων αναγκών (Outsourcing).

Σκοπός της Κυβέρνησης είναι  να εξασφαλίσει στόλο και πληρώματα στο δημόσιο σύστημα υγείας, όχι μέσω της επίταξης του ιδιωτικό τομέα προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες, αλλά  να κάνει τις μπίζνες της, μισθώνοντας ασθενοφόρα απ’ την εταιρεία, η οποία θα εξυπηρετεί μόνο non covid ασθενείς.

Το, επίσης, οικονομικά τραγικό για τους πολίτες που θα αναγκαστούν να χρησιμοποιήσουν τις ιδιωτικές αυτές υπηρεσίες είναι το κοστολόγιο της μίσθωσης. Όπως ανακοινώθηκε οι τιμές που βάζει ο ιδιώτης κυμαίνονται : «Ασθενοφόρα έναντι 45 – 50 ευρώ για διακομιδές εντός Αθηνών και προαστίων με επιστροφή στο νοσοκομείο προέλευσης ανέρχεται στα 70 ευρώ, 60 – 90 ευρώ για το υπόλοιπο Αττικής. Το πλήρωμά τους θα είναι ένας οδηγός και ένας νοσηλευτής – διασώστης» Ο προγραμματισμός των διακομιδών θα πραγματοποιείται από το ΕΚΑΒ, όπου ο χρόνος απόκρισης της διακομιδής για τα εξιτήρια θα είναι 2 ώρες μετά την ειδοποίηση.

Όπως χαρακτηριστικά τονίζει η ΠΟΕΔΗΝ:

…..«Οι υπουργοί υγείας αντί να ενισχύσουν το τμήμα αυτό του ΕΚΑΒ με προσωπικό και ασθενοφόρα οχήματα ή να προσλάβουν οδηγούς-πληρώματα ασθενοφόρου στα νοσοκομεία, νομοθέτησαν (Άρθρο 51 του Ν. 4825/2021) τη δυνατότητα συμβάσεων με ιδιωτικές εταιρείες ασθενοφόρων για εξιτήρια και επανεξετάσεις. Ξεκίνησαν τα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης όπως το ΑΧΕΠΑ, το ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ που έκαναν συμβάσεις με ιδιωτικά ασθενοφόρα επιζήμιες για το δημόσιο και τώρα εφαρμόζεται και από την 1η ΥΠΕ. Το κόστος ανάθεσης είναι 100.000 ευρώ και αφορά τις διακομιδές σε τρία νοσοκομεία που θα κάνουν πέντε ιδιωτικά ασθενοφόρα της εταιρείας εντός Αττικής. Η Κυβέρνηση αντί να κάνει προσλήψεις στο ΕΚΑΒ και να ενισχύσει τις υποδομές προχωρά σε ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών του ΕΚΑΒ και των Νοσοκομείων»…

Επίλογος

Το άρθρο αυτό γράφτηκε στη σκιά ενός τραγικού γεγονότος, Ένα τρίχρονο κοριτσάκι έφυγε από τη ζωή το Σάββατο (30/4) στο νοσοκομείο «Ιπποκράτειο» στη Θεσσαλονίκη και οι γονείς κατέθεσαν μήνυση στο Αστυνομικό Τμήμα Τούμπας, προκειμένου να διερευνηθεί η πιθανότητα ιατρικού λάθους. Το παιδί νοσηλεύτηκε – με πρήξιμο στον αστράγαλο και μετά από λίγες ημέρες η κατάσταση της υγείας του επιδεινώθηκε. Το κοριτσάκι διακομίστηκε διασωληνωμένο στο νοσοκομείο “Ιπποκράτειο” στις 12 το μεσημέρι και περίπου μετά από 2,5 ώρες κατέληξε.

Η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας μίλησε αμέσως για ευθύνες των γιατρών, για ποιοτική (και όχι ποσοτική) ανεπάρκεια του προσωπικού του Νοσοκομείου, ανοίγοντας το δρόμο για την «κοινωνική αποδοχή» της αποπομπής του προσωπικού των δημόσιων νοσοκομείων. Ενός προσωπικού που 2 χρόνια σχεδόν, όπως και σε κάθε άλλο Νοσοκομείο της χώρας, υπερβαίνει εαυτό για να αντιμετωπίσει μια Πανδημία,( που σε αντίθεση με ότι διατείνεται η Κυβέρνηση, ως καλό φερέφωνο των μεγάλων Tour Operators και επιχειρηματικών συμφερόντων στις υπηρεσίες μεταφοράς, εστίασης και στη διαμονής), γιγαντώνεται και αφήνει κατά μέσο όρο 50 νεκρούς «στο διάβα της».

Η κυβέρνηση λόγω του άκρατου νεοφιλελεύθερου ναρκισισμού της, έχει βάλει το «κουστούμι» του συμβούλου επενδύσεων και ανοίγει νέες αγορές για τους χρηματοδότες της. Ο υπαίτιος των θανάτων είναι η ίδια. Και αυτό γιατί, αν ήθελε να διαφυλάξει την ακεραιότητα της υγείας των πολιτών θα έπρεπε να λάβει έκτακτα μέτρα γύρω από τρεις κυρίως άξονες:

Α) Τη στελέχωση των δομών επιδημιολογικής επιτήρησης λοιμωδών νοσημάτων, να σταματήσει ο λαός μας να είναι έκθετος, πόσο μάλλον να του χρεώνεται η διάγνωση (αυτοδιάγνωση).

Β) Την άμεση στήριξη σε υποδομές και μόνιμο προσωπικό της λειτουργίας των όλων των νοσοκομείων, ειδικά των κλινικών λοιμωδών νοσημάτων, που με ευθύνη των κυβερνήσεων τα τελευταία 10 χρόνια έχουν κλείσει ή υποστελεχωθεί.

Γ) Την παροχή υπηρεσιών σε αποκεντρωμένες δημόσιες δομές (δεκαπλασιασμό τουλάχιστον, των σημερινών 127, υπό κατάρρευση, ΤΟΜΥ και ίδρυση δημόσιων κινητών μονάδων υγείας για παρέμβαση στις γειτονιές), δίνοντας έμφαση και στην παρακολούθηση χρόνιων ασθενών και στην πρόληψη- προαγωγή της υγείας, στην ολιστική κοινωνική και κοινοτική φροντίδα μέσω της παρέμβασης στην κοινότητα και στην αγωγή υγείας του πληθυσμού. Δημιουργία νέων δημόσιων δομών  όπως Κέντρα Υγείας αγροτικού και αστικού τύπου, Περιφερειακά Πολυδύναμα Ιατρεία και άλλα. 

Σχόλιο

Κατά τη γνώμη (συγχωρέσατε μου το προσωπικό ύφος) αλλά η κατάσταση που βρισκόμαστε αποτελεί το «όνειρο» του νεοφιλελευθερισμού. Η Νέα Δημοκρατία, πιστή στο δόγμα του οικονομικού και κοινωνικού δαρβινισμού  τίποτα καλύτερο δεν έχει να προσφέρει στους πολίτες, παρά μόνο, φτώχεια, θανάτους, ακρίβεια, ανασφάλεια, ανεργία, καταστολή και φόβο. Πολύ φόβο. Ένα διαρκώς εξελισσόμενο «Πανοπτικόν» που θα καθυποτάσει και πειθαρχεί του πολίτες σε μια ζοφερή πραγματικότητα θάνατο-πολιτικής.    

Άλλωστε η ΝΔ με μια ανύπαρκτη κοινοβουλευτική αντιπολίτευση των ΣΥΡΙΖΑ-ΚΙΝΑΛ, (οι οποίοι ήδη ως αντιπολίτευση έχουν αρχίσει να κάνουν εκπτώσεις και παραχωρήσεις στην πολιτική τους) και με μια κατακρεουργημένη εξω-κοινωβουλευτική κοινωνική αντιπολίτευση από την καταστολή και την οικονομική δυσπραγία, είναι ελεύθερη να εφαρμόσει όσο σκληρή πολιτική θέλει. Αλλά ακόμη και μια αυριανή κυβέρνηση πάλι με τη Νέα Δημοκρατία (με ή χωρίς Μητσοτάκη στην ηγεσία), τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΙΝΑΛ, είτε ως τρι-κομματική είτε ως δι-κομματική με οποιονδήποτε ζεύγος (προφανώς κάποιου εκεί ανάμεσα τοποθετώ και το ΜΕΡΑ25 αλλά ας μιλήσουμε για αυτό στο εγγύς μέλλον) λόγω της υποταγής τους στον νεοφιλελευθερισμό, την ΕΕ και τον Ευρω-ατλαντισμό με κάθε οικονομικό και κοινωνικό κόστος, τα ίδια αν όχι χειρότερα κοινωνικά αποτελέσματα θα φέρουν.

 Την απάντηση θα τη δώσει το μαχόμενο κίνημα, η ανυπόταχτη Αριστερά (σε καμιά περίπτωση η ηγετική ή ηγετίστικη ομάδα του ΚΚΕ) σε συμμαχία με τα στρώματα των εργαζομένων που έχουν δεχτεί τα περισσότερα πλήγματα.

Το πρόσφατο παράδειγμα της Γαλλίας είτε θετικά είτε αρνητικά αποτελεί μια εικόνα από το (υπό διαμόρφωση) μέλλον μας. Δεν θα απέφευγα να μιλήσω, για την αναγκαιότητα μιας πολιτικής συμμαχίας-συμπόρευσης και προγραμματικής σύγκλισης Σοσιαλιστών (Σοσιαλιστική Προοπτική)- Κομμουνιστών (Σύγχρονο Κομμουνιστικό Σχέδιο)- Αριστερών Ριζοσπαστών (Αριστερό Ρεύμα) μαζί με τις συμμαχικές δυνάμεις που υπάρχουν ή θα γεννηθούν εντός της Πρωτοβουλίας Αριστερού Διαλόγου.

 

0ΥποστηρικτέςΚάντε Like

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ