Η ίδρυση του ελληνικού κράτους το 1830, ως αποτέλεσμα της Επανάστασης του 1821, έγινε σε μια ιστορική περίοδο κατά την οποία σε ολόκληρη, σχεδόν, την Ευρώπη και σε άλλες περιοχές του πλανήτη -κυρίως στην αμερικανική ήπειρο- έπνεαν ισχυροί οι άνεμοι των εθνικών αυτοπροσδιορισμών και των αγώνων για συγκρότηση ανεξάρτητων κρατών, θεμελιωμένων στη βάση της εθνικής ταυτότητας.
Πόσο διαφορετική η φετινή 25η Μάρτη! Η «Εθνική εορτή» στην εποχή του Κορονοϊού ελάχιστα μοιάζει με τα προηγούμενα χρόνια, λείπουν οι φιέστες και οι παρελάσεις. Μόνες σταθερές είναι ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ ως Παπαφλέσσας στην τηλεόραση και τα μηνύματα, τα αφιερώματα και οι αναφορές στην «Εθνική ενότητα». Είναι τόσο προβλέψιμα: Η εθνική ενότητα που, υποτίθεται, μας απελευθέρωσε τότε, οδηγός στις μεγάλες σημερινές μάχες κατά του κορωνοϊού αλλά και της «εξωτερικής απειλής». Όλα αυτά, στηριγμένα στο μεγάλο, διαχρονικό εθνικό αφήγημα μιας Επανάστασης που ξεκίνησε με ομοθυμία στις 25 Μάρτη, με δοξολογία στην Αγία Λαύρα χοροστατούντος του Π.Π. Γερμανού κ.λπ., κ.λπ.!
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα πάλης όλων των γυναικών, για ψωμί, ελευθερία, ισότητα και αξιοπρέπεια που γιορτάζεται στις 8 Μάρτη κάνουμε ένα μικρό αφιέρωμα, σε μια άγνωστη σχετικά αγωνίστρια, την κομουνίστρια εργάτρια, Φανή Σιώπη που δολοφονήθηκε από την εργοδοσία και τη Χωροφυλακή κατά τη διάρκεια μιας απεργίας στα Λιγνιτωρυχεία Παγγαίου Σερρών.
Για τα Ψαρά η «επίσημη ιστορία» έχει λίγες αράδες: η πατρίδα του Κανάρη, οι πυρπολητές, η «ολόμαυρη ράχη» του Σολωμού στο ποίημα για την καταστροφή τους. Όμως η ιστορία των Ψαρών είναι πολύ περισσότερα, μια αλυσίδα συναρπαστικών καταστάσεων μιας «άλλης Ελλάδας». Ξεχωριστό κεφάλαιο αποτελεί το θέμα των προσφύγων. Πρόσφυγες στα Ψαρά, αλλά και οι Ψαριανοί ως πρόσφυγες, μετά την καταστροφή του νησιού τους.
Η Ελληνική επανάσταση ξεκίνησε από τις ηγεμονίες της Μολδαβίας και της Βλαχίας. Η επίσημη ιστορία κάνει γενικόλογες αναφορές, στέκεται κυρίως στους ήρωες του «Ιερού Λόχου» που έπεσαν στο Δραγατσάνι, να και η «ιστορική συνέχεια του Έθνους» και ξεμπερδεύει με την εκτίμηση «χάσαμε αλλά ήταν πολύ χρήσιμος αντιπερισπασμός». Η ήττα είναι λόγος να περάσει γρήγορα το θέμα, οι επίσημες ιστορίες τρέφονται με αίμα από «νίκες».
ΕΠΟΝ...
θα είναι έπειτα οργάνωση νέων. Όλοι οι νέοι κι όλες οι νέες, όλα τα ζωντανά παιδιά που θα ζήσουν απάνω σε τούτη τη γη και θέλουνε να την έχουνε λεύτερη και δική τους και θέλουνε να ζήσουνε μιαν ανθρωπινή ζωή θα συγκεντρωθούνε γύρω από το Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο των Νέων.
Δ. Γληνός -ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΙ ΘΕΛΕΙ ΤΟ ΕΑΜ
«Ο Δραγουμάνος του Βεζύρη πίνει μαστίχα ρίχνει τα χαρτιά, το' να του μάτι στο Μισίρι τ' άλλο του μάτι στην Αρβανιτιά…»!
Η επίσημη ιστορία δίνει ελάχιστες πληροφορίες για όσα διαδραματίστηκαν τις παραμονές της επανάστασης του 1821...
Η επίσημη ιστορία λατρεύει να μισεί τα ονόματα των πραγματικών πρωτεργατών της επανάστασης του 1821. Από αυτούς, αν κάποιον μισεί περισσότερο αυτός είναι ο Λυκούργος Λογοθέτης, ο «υπέροχος Σάμιος», όπως τον χαρακτήρισε ο Κόκκινος. Γεννήθηκε στις 10 Φλεβάρη του 1772. Γιώργης Παπλωματάς το όνομά του, Λυκούργος το συνωμοτικό ψευδώνυμό του και Λογοθέτης από το αξίωμά του όταν ήταν γραμματέας του ηγεμόνα της Βλαχίας Αλ. Σούτσου.
Το ενδιαφέρον για την ιστορία έχει να κάνει κυρίως με αυτά που έρχονται. Έχει δηλαδή να κάνει με την αχαλίνωτη καπιταλιστική βαρβαρότητα, την εύθραυστη και αντιφατική ριζοσπαστικότητα, την κρισιμότητα ενός ιδιαίτερα μετά την κρίση ρευστού κόσμου που σημαδεύεται από την εκτίναξη όλων των βασικών του αντιθέσεων. Η ίδια η τάση αναζήτησης, επανεκτίμησης και επανάκτησης της ιστορίας είναι μια αντικειμενική ανάγκη, που είτε θα καλυφθεί τελικά από την ηγεμονία της αντιδραστικής ιστορικής αναθεώρησης με τις διάφορες παραλλαγές της, είτε θα σφραγισθεί από το εγχείρημα ενός νέου εργατικού πολιτισμού της κομμουνιστικής επανίδρυσης.
Στις 29 Αυγούστου του ‘49 σήμανε η υποχώρηση του ΔΣΕ. Ο τρίχρονος ελληνικός εμφύλιος, η δεύτερη μετά την ΕΑΜική αγροτοεργατική επανάσταση στην Ελλάδα, μπορεί συνολικά και τελικά να αντιμετωπίζεται ως η επανάσταση η οποία, επιχείρησε αδύναμες επαναστατικές πολιτικές μετάβασης στη λαϊκή δημοκρατία με ένα πρόγραμμα που δεν επέτρεπε την ομαλή εξέλιξη του ελληνικού καπιταλισμού. Τον διατάρασσε σε όφελος των εργατικών και φτωχών αγροτικών στρωμάτων…..
Έπρεπε επομένως ή να νικήσει ή να συντριβεί.
"… Μέσα στο μυαλό μου, κυριάρχησε ένας στίχος από το ινδικό έπος του "Bhagavad-Gita" στην οποία ο Krishna προσπαθεί να πείσει τον πρίγκιπα ότι πρέπει να κάνει το καθήκον του: "Είμαι ο θάνατος: ο καταστροφέας των κόσμων" σημειώνει στο ημερολόγιο του ο Οπενχάιμερ, ο νομπελίστας πυρηνικός φυσικός και επικεφαλής τότε του προγράμματος ανάπτυξης των πυρηνικών όπλων των ΗΠΑ.
Τα διλλήματα για την Ιστορία τίθενται διαρκώς:
Ανακάτεμα των ιστορικών γεγονότων σε ένα αστικό μίξερ που εξομοιώνει το εμβρυακά έστω επαναστατικό με το αντεπαναστατικά μεταλλαγμένο;
Κατάταξη των ιστορικών γεγονότων στη μεταμοντέρνα γενική κατηγορία μιας «ελεύθερης, αδέσμευτης, και ουδέτερης δήθεν αναζήτησης»;
Στις 6 Ιουλίου συμπληρώθηκαν 15 χρόνια από το θάνατο του κορυφαίου Έλληνα ιστορικού και επαναστάτη Ν. Ψυρούκη.
Θέλουμε να μιλήσουμε για τον κομμουνισμό της εποχής μας, την αναγκαία αλλά όχι δεδομένη προοπτική. Θέλουμε να μιλήσουμε ταυτόχρονα για την καθημερινή επιβίωση και τον αγώνα γι’ αυτήν.