13.1 C
Athens
Τρίτη, 26 Νοεμβρίου, 2024

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Συμπεράσματα από τις αντι-συνδικαλιστικές τακτικές της Mercedes στην Αλαμπάμα, του Jeremy Kimbrell

 

Πηγή: Labor Notes

    Μετάφραση Αντωνίας Πάνου

Η πλειοψηφία των εργαζομένων είχε δεσμευτεί να ψηφίσει ναι, αλλά κάποιοι άλλαξαν γνώμη τις τελευταίες εβδομάδες. Ο εργαζόμενος Jeremy Kimbrell αναλογίζεται τα διδάγματα για την επόμενη προσπάθεια.

Είμαι ακόμα συνεπαρμένος από το κλίμα,   τρεις μέρες μετά την ήττα στις συνδικαλιστικές εκλογές στο εργοστασιακό συγκρότημα της Mercedes στην Αλαμπάμα. Μετά από χρόνια θεμελίωσης και έξι μήνες 100% αφοσίωσης και αναστολής των πάντων, είναι σκληρό χάπι να το καταπιείς – χάνοντας με 597 ψήφους σε σύνολο 5.000. Αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο όταν η μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων είχε δεσμευτεί να ψηφίσει ναι, αλλά κάποιοι άλλαξαν γνώμη τις τελευταίες εβδομάδες.

Θα χρειαστεί χρόνος για να μάθουμε όλα όσα πήγαν στραβά ή τι ακριβώς οδήγησε στην ήττα, αλλά όσο τα πράγματα είναι νωπά στο μυαλό μου, θα μοιραστώ μερικές σκέψεις.

Εργάζομαι στη Mercedes για σχεδόν 25 χρόνια και έχω συμμετάσχει σε πολλαπλές προσπάθειες όλα αυτά τα χρόνια για την οικοδόμηση ενός συνδικάτου. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που φτάσαμε σε εκλογές υπό την εποπτεία του Εθνικού Συμβουλίου Εργασιακών Σχέσεων για το αν θα συνδικαλιστούμε.

Μέχρι να πάτε σε εκλογές, δεν μπορείτε να καταλάβετε τι συνεπάγεται ή τι θα κάνει η εταιρεία σας. Ποτέ δεν ξέραμε πραγματικά πόσους εργαζόμενους είχαμε. Ποτέ δεν ξέραμε πραγματικά ποιοι εργαζόμενοι θα συμπεριλαμβάνονταν ή θα αποκλείονταν, συμπεριλαμβανομένων των φοιτητών, των προσωρινών υπαλλήλων ή των εργολάβων.

Τώρα έχουμε έναν κατάλογο με κάθε εργαζόμενο που δεν είχαμε ποτέ πριν. Και ενώ αυτοί οι εργαζόμενοι θα πρέπει τώρα να διεκδικήσουν κάποια συμμετοχή σε κάθε απόφαση της εταιρείας που τους επηρεάζει, στην περίπτωση που η εταιρεία καταλήξει να λέει ψέματα -όπως περιμένω ότι θα κάνει- θα είμαστε σε θέση να το εκμεταλλευτούμε γρήγορα και να υπενθυμίσουμε σε αυτούς τους εργαζόμενους ότι με μια συνδικαλιστική σύμβαση δεν χρειάζεται να εμπιστευόμαστε την εταιρεία. Θα το έχουμε γραπτώς.

Στρατηγική υπό την ηγεσία των εργαζομένων

Η στρατηγική δεν είχε όνομα και δεν ήταν οργανωμένη στο χαρτί, αλλά από την εμπειρία του παρελθόντος ξέραμε γενικά τι έπρεπε να κάνουμε: υπό την ηγεσία των εργαζομένων. Αυτό δεν τέθηκε υπό αμφισβήτηση.

Αν μια εκστρατεία ελπίζει να έχει επιτυχία, οι εργαζόμενοι πρέπει να πρωτοστατήσουν. Οι οργανωτές μπορούν να βοηθήσουν και το διεθνές συνδικάτο μπορεί να παρέχει πόρους, αλλά οι εργαζόμενοι πρέπει να κάνουν τη δουλειά και να είναι μπροστά.

Η καμπάνια μας ήταν υπό την ηγεσία των εργαζομένων. Ωστόσο, τις τελευταίες εβδομάδες της εκστρατείας, καθώς οι διοργανωτές μας βοηθούσαν να προετοιμαστούμε για την ψηφοφορία, είδα σίγουρα τους εργαζόμενους να αραιώνουν. Ήταν πιο δύσκολο να βρεθούν εθελοντές, και οι εργαζόμενοι δεν ανταποκρίνονταν στα μηνύματα ή δεν συμμετείχαν στις συνεδριάσεις όπως προηγουμένως.

Από την αρχή μέχρι το τέλος, η εκστρατεία ήταν υπό την ηγεσία των εργαζομένων. Θα μπορούσαμε να είμαστε καλύτεροι.

Έγκριτοι ηγέτες

Σε αυτή τη συνδικαλιστική εκστρατεία, είχαμε την ισχυρότερη, πιο έγκριτη ομάδα ηγετών που είχαμε ποτέ. Οι ηγέτες μας ήταν ως επί το πλείστον σεβαστοί και αγαπητοί στους συναδέλφους.

Δεν είχαν προβλήματα παρουσίας ή απόδοσης στην εργασία, οπότε κανείς δεν μπορούσε να κατηγορήσει το γεγονός ότι ήταν δημόσιοι υποστηρικτές του συνδικάτου για πειθαρχικές ενέργειες. Ήμουν πολύ περήφανος για τη φήμη των ηγετών μας.

Συνεργασία με τους επικεφαλής των ομάδων

Προχωρήστε γρήγορα βρίσκοντας ηγέτες με την ελευθερία να κινούνται στο εργοστάσιο και να δημιουργούν δίκτυα – εδώ διαπιστώσαμε πρώιμη επιτυχία και καθυστερημένη αποτυχία.

Εντοπίσαμε τους εργαζόμενους που είχαν πρόσβαση στους περισσότερους εργαζόμενους κατά τη διάρκεια της βάρδιας τους, επιτρέποντας στην εκστρατεία μας να κινηθεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Το πετύχαμε αυτό σωστά στην ιδέα, εκτός από μερικά πράγματα που δεν είχα σκεφτεί εκ των προτέρων.

Τα μέλη της ομάδας στη γραμμή παραγωγής έχουν τη μικρότερη κινητικότητα και, επομένως, τη μικρότερη εμβέλεια. Οι επικεφαλής των ομάδων είναι επικεφαλής ομάδων των 6 έως 10 ατόμων και μπορούν να φτάσουν, δυνητικά, σε μια ολόκληρη γραμμή παραγωγής. Είναι πολύ πολύτιμοι – μόνο που είναι ταυτόχρονα οι πιο κοντινοί προσωπικά στη διοίκηση και είναι δυνητικοί υποψήφιοι για προϊστάμενοι.

Η διοίκησή μας επικεντρώθηκε στους ομαδάρχες μας τις εβδομάδες που προηγήθηκαν της πιο σοβαρής συνδικαλιστικής διάλυσης. Πολλοί από τους επικεφαλής των ομάδων μεταστράφηκαν από φιλο-συνδικαλιστές σε αντι-συνδικαλιστές πριν από τις τελευταίες εβδομάδες, και αυτοί με τη σειρά τους μετέστρεψαν τους εργαζόμενους στις γραμμές  παραγωγής τους, κατά τις δύο εβδομάδες πριν από την ψηφοφορία.

Προσδιορίστε τα τακτικά μέλη της ομάδας

Οι ομαδάρχες είναι απαραίτητοι, και μερικοί από τους καλύτερους ηγέτες μας ήταν ομαδάρχες, αλλά στο τέλος, πρέπει να εντοπίσετε αρκετά τακτικά μέλη της ομάδας ώστε η αναπόφευκτη προσπάθεια της διοίκησης να ανατρέψει υπέρ της τους ομαδάρχες, να μην έχει υπερβολικά μεγάλο αντίκτυπο. Τα μέλη της ομάδας μπορεί πράγματι να είναι σε θέση να πείσουν τους ηγέτες τους να παραμείνουν στην πορεία.

Πρόκειται για ρίσκο/αμοιβή – υπάρχει όφελος από το να έχετε τους ηγέτες της ομάδας στο πλευρό σας, αλλά υπάρχει ρίσκο λόγω της εγγύτητάς τους στη διοίκηση. Εμείς πληγωθήκαμε πολύ άσχημα σε αυτόν τον τομέα.

Οι ηγέτες μας που ήταν οδηγοί κινητού εξοπλισμού και περιπατητές εκτός γραμμής ήταν σούπερ σταρ στην εκστρατεία μας. Ωστόσο, σε μια ενεργή καμπάνια κατάλυσης του συνδικάτου, το να είσαι εκτός γραμμής με οποιαδήποτε ιδιότητα μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα αλλαγής πίστης. Ο σκοπός μιας αντι-συνδικαλιστικής εκστρατείας είναι να εισάγει φόβο. Ο φόβος μήπως χάσετε την ευκολότερη δουλειά λόγω εξωτερικής ανάθεσης, ίσως, ή ο φόβος μήπως ένας ανώτερος εργαζόμενος σας εκδιώξει από τη θέση σας. Γίνεται ευκολότερο να αποδεχτείς την υφιστάμενη κατάσταση, επειδή μπορεί να χειροτερέψει, όταν σε κάνουν να φοβάσαι με ψέματα και ψευδείς φήμες.

Πολλοί από τους εργαζομένους μας εκτός γραμμής που δεν ήταν ηγέτες, κρύωσαν τα πόδια τους τις τελευταίες εβδομάδες, αποφάσισαν ότι τους έφτανε και την έκαναν προς την εταιρεία.

Κατασκευή λίστας

Η δημιουργία καταλόγων και η ενημέρωσή τους είναι ζωτικής σημασίας. Είναι ο μόνος τρόπος για να γνωρίζετε πόσοι εργαζόμενοι υπάρχουν στο εργοστάσιο, πού είναι οι ισχυροί σας τομείς και πού πρέπει να εστιάσετε τις προσπάθειές σας.

Ήμασταν καλοί με την εργασία με λίστες. Χωρίς την παροχή λίστας από την εταιρεία, χάσαμε τον συνολικό αριθμό των εργαζομένων μόνο κατά 75 εργαζόμενους σε συνολικό αριθμό  5.075. Η εταιρεία μιλούσε για 6.100 άτομα.

Δημόσια εκστρατεία

Για να είναι επιτυχής μια συνδικαλιστική εκστρατεία, οι εργαζόμενοι πρέπει να είναι δημόσια γνωστοί  όσον αφορά την υποστήριξή τους στο συνδικάτο. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας, καθώς δίνει στους άλλους εργαζόμενους εμπιστοσύνη στην απόφασή τους να υποστηρίξουν και τελικά να ψηφίσουν «ναι» στη συνδικαλιστική οργάνωση.

Η ηγετική ομάδα της συνδικαλιστικής μας οργάνωσης έκανε καλή δουλειά στον τομέα της δημοσιότητας. Όμως διαπιστώσαμε κατά τη διάρκεια της εκστρατείας ότι πολλοί εργαζόμενοι ήθελαν να είναι εξασφαλισμένοι  σε περίπτωση που η ψηφοφορία για το συνδικάτο αποτύγχανε και δεν ήθελαν να είναι απολύτως στη δημοσιότητα. Αυτό ίσχυε ιδιαίτερα για τους επικεφαλής των ομάδων και τους εργαζόμενους σε ειδικές θέσεις εργασίας. Αυτοί οι εργαζόμενοι δίσταζαν να υπογράψουν κάρτες, ενώ δήλωναν ότι ήταν υπέρ του συνδικάτου. Αυτοί οι εργαζόμενοι άλλαξαν τη δέσμευσή τους κατά  μεγάλους αριθμούς στο τέλος.

Ένας εργαζόμενος που δεν θα υπογράψει μια κάρτα εξουσιοδότησης συνδικάτου είναι πολύ απίθανο να παραμείνει δεσμευμένος. Είναι μια σημαντική κόκκινη σημαία. Τις τελευταίες ημέρες της εκστρατείας μας και ενώ ήμουν παρατηρητής στις εκλογές, παρατήρησα ότι πολύ λίγοι εξακολουθούσαν να φορούν τα καπέλα, τα κουμπιά και τα βραχιόλια του συνδικάτου που φορούσαν με τόση υπερηφάνεια μόλις δύο μήνες πριν.

Το να είσαι στη δημοσιότητα είναι κρίσιμο. Θα μπορούσαμε να είχαμε αργήσει πολύ περισσότερο.

Κερδίστε με καλοσύνη

Κερδίστε τους συναδέλφους σας με ευγένεια. Ποτέ δεν θα κερδίσετε τους ανθρώπους με το να τους βρίζετε. Μείνετε ευγενικοί ανά πάσα στιγμή.

Ο χώρος εργασίας μας έχει μια σελίδα ομάδας στο Facebook που είναι δημοφιλής μεταξύ των εργαζομένων. Να είστε προσεκτικοί. Οι υποστηρικτές του συνδικάτου πρέπει να είναι πάντα ειλικρινείς και θετικοί, ενώ η αντιπολίτευση μπορεί να λέει ψέματα σαν τον διάολο και να γίνεται όσο άσχημη θέλει.

Αν παίζετε το παιχνίδι των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, καλύτερα να πάρετε το πάνω χέρι. Πάρα πολλοί άνθρωποι μπαίνουν εκεί για ψυχαγωγία και είναι εύκολο να πέσετε σε παγίδα.

Ήμασταν καλοί στην αρχή, αλλά στη συνέχεια  πέσαμε στην παγίδα.

Ποικιλομορφία των θεμάτων

Αρπάξαμε τις ευκαιρίες, αλλά είναι ένα δύσκολο παιχνίδι. Πρέπει να επισημάνετε τους τομείς στους οποίους η εταιρεία αποτυγχάνει, αλλά πρέπει να θυμάστε ότι μπορεί να αλλάξει πορεία εν τω μεταξύ, ειδικά αν εστιάσετε υπερβολικά σε ένα μόνο θέμα.

Είχαμε αμοιβές δύο ταχυτήτων. Ειλικρινά πίστευα ότι η εταιρεία ήταν τόσο αλαζονική που δεν θα το μετέβαλε , αλλά το έκανε. Προσωπικά αισθάνομαι ένοχος που το προώθησα πολύ συγκεκριμένα, αλλά ήταν τόσο προφανές και εύκολο. Είχαμε επινοήσει μια φράση, «Τερματίστε την έκπτωση της Αλαμπάμα», και πραγματικά κερδίσαμε υποστήριξη αφού η εταιρεία τερμάτισε τις αμοιβές δύο ταχυτήτων και μας έδωσε αύξηση 2 δολαρίων.

Στη συνέχεια στραφήκαμε στο ότι δεν μπορούσαμε να εμπιστευτούμε την ηγεσία μας. Τρεις εβδομάδες πριν από τις εκλογές, η εταιρεία απομάκρυνε τον διευθύνοντα σύμβουλό μας και αυτό οδήγησε στη νοοτροπία «δώστε τους μια ευκαιρία» που τελικά κέρδισε το παιχνίδι. Να υπάρχει ποικιλομορφία στα θέματα, αν είναι δυνατόν.

Έντονη συνδικαλιστική καταστολή

Γιατί χάσαμε; Λοιπόν, είναι απλά άδικο. Όλοι οι αδύναμοι αμερικανικοί εργατικοί νόμοι ευνοούν την εταιρεία. Χρειάζονται έξι εβδομάδες για να φτάσουμε σε εκλογές αφού καταθέσουμε αίτηση, και η εταιρεία έχει όλη τη δύναμη.

Η εταιρεία μας έδειχνε εβδομαδιαία βίντεο κατά του συνδικάτου για μήνες με ελάχιστα αποτελέσματα. Μόλις καταθέσαμε αίτηση για εκλογές, τα βίντεο προβάλλονταν κάθε μέρα. Έστειλαν μηνύματα στα τηλέφωνα. Αντι-συνδικαλιστικά μηνύματα έπαιζαν στην εφαρμογή της εταιρείας μας και σε οθόνες σε όλο το εργοστάσιο, και η εταιρεία ενθάρρυνε ενεργά τους εργαζόμενους να ψηφίσουν όχι.

Τρεις εβδομάδες πριν από τις συνδικαλιστικές μας εκλογές, η Mercedes απομάκρυνε τον διευθύνοντα σύμβουλό της και ταυτόχρονα έφερε μια ομάδα επαγγελματιών δικηγόρων που κατέστρεφαν το συνδικάτο και οι οποίοι έκαναν συναντήσεις με τους εργαζόμενους σε ομάδες επί δύο εβδομάδες.

Αξιολόγηση του διευθυντή

Οι προϊστάμενοι του εργοστασίου είχαν βαθμολογήσει τους εργαζόμενους από το 1 έως το 5 ανάλογα με την αντιλαμβανόμενη υποστήριξή τους στο συνδικάτο. Οι εργαζόμενοι που θεωρούνταν ως ήπια δεσμευμένοι ή αναποφάσιστοι κλήθηκαν σε αυτές τις συναντήσεις και οι εν λόγω συνδικαλιστές-καταστροφείς έλεγαν ιστορίες τρόμου για τα συνδικάτα.

Ορισμένοι από αυτούς ισχυρίζονταν ότι ήταν πρώην δικηγόροι ή πράκτορες του Εθνικού Συμβουλίου Εργασιακών Σχέσεων ή πρώην μέλη συνδικάτων. Ισχυρίζονταν ουδετερότητα, αλλά σχεδόν κάθε τους λέξη ήταν αντι-συνδικαλιστική.

Σε κάθε συνάντηση φρόντιζαν να λένε «δώστε μια ευκαιρία στον νέο διευθύνοντα σύμβουλο». Στη συνέχεια, όταν οι εργαζόμενοι επέστρεφαν στις γραμμές παραγωγής, οι έχοντες υποστεί με πλύση εγκεφάλου ομαδάρχες ασκούσαν πίεση για να ενισχύσουν το μήνυμα «δώστε στον CEO μια ευκαιρία».

Ανακοινώθηκε στο 30%

Τι θα έκανα διαφορετικά; Η εταιρεία μας δεν ξεκίνησε μια ενεργή αντι-συνδικαλιστική εκστρατεία παρά μόνο αφού ανακοινώσαμε ότι είχαμε υπογράψει 30% κάρτες συνδικαλισμού. Ενώ αυτή η ανακοίνωση δημιούργησε ενθουσιασμό, ενεργοποίησε επίσης την εταιρεία πιθανώς νωρίτερα από ό,τι θα είχε συμβεί διαφορετικά.

Επίσης, η χορωδία του «ας ψηφίσουμε» γινόταν όλο και πιο δυνατή, επειδή νομικά το 30% είναι το ελάχιστο που χρειάζεται για να κατατεθεί αίτηση για εκλογές. Ήταν πολύ αποπροσανατολιστικό και αποσπούσε την προσοχή από εκεί που έπρεπε να επικεντρωθεί: στη δημιουργία μιας φιλο-συνδικαλιστικής πλειοψηφίας.

Μπορείτε να ψηφίσετε με το 30%, αλλά σίγουρα δεν μπορείτε να κερδίσετε. Μου άρεσε ο θόρυβος που δημιούργησε η ανακοίνωση του 3%, αλλά ίσως θα έπρεπε να περιμένουμε λίγο περισσότερο για να ανακοινώσουμε ή να μην το ανακοινώσουμε καθόλου. Είναι συζητήσιμο.

Στο 50% της υποστήριξης, κάναμε άλλη μια ανακοίνωση. Σε αυτό το σημείο, ένας σημαίνων συνάδελφος ανέβηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να πει ότι δεν βρισκόμαστε πλέον σε κατάσταση υπογραφής, αλλά σε κατάσταση ψηφοφορίας.

Αναφέρθηκε σε μια προηγούμενη συμφωνία με τους διεθνείς πριν από 10 χρόνια, η οποία σίγουρα δεν ίσχυε πλέον, αλλά η ζημιά είχε γίνει. Μεγάλο λάθος. Μετά από αυτό έγινε δύσκολο να υπογράψουμε εργαζόμενους.

Όλοι στην ομάδα πρέπει να είναι ομαδικοί παίκτες. Το να πηγαίνει κανείς σε αποστάτες έρχεται σε αντίθεση με το τι σημαίνει να είσαι συνδικαλιστής.

Φυλλάδια με κωδικούς qr

Κοιτάζοντας πίσω, εύχομαι να χειριζόμασταν διαφορετικά την κυκλοφορία φυλλαδίων με κωδικούς QR. Δύο μήνες πριν από τις εκλογές, οι εργαζόμενοι θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τα φυλλάδια για να υπογράψουν ότι θα υποστηρίξουν δημόσια το συνδικάτο. Νομίζω ότι αυτός είναι ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος για να δείξουμε ποιοι εργαζόμενοι δεν φοβούνται να είναι στη δημοσιότητα.

Αλλά πολλοί εργαζόμενοι των οποίων τα ονόματα μπήκαν σε αυτή τη λίστα με δική τους ευθύνη  προσπάθησαν αργότερα να πουν ότι αυτό έγινε χωρίς την άδειά τους. Αν και αυτό ήταν πιθανότατα ανέντιμο, μπορεί να έχει αντίκτυπο στους εργαζόμενους που μπορεί να ήταν διστακτικοί.

Εκ των υστέρων, νομίζω ότι θα έπρεπε να είχαμε απαιτήσει από κάθε εργαζόμενο να επιβεβαιώσει προφορικά ή γραπτά την επιθυμία του να δημοσιοποιήσει τη λίστα -και είτε να τη δημοσιοποιήσουμε νωρίτερα είτε να περιμένουμε αργότερα για να συλλέξουμε τις υπογραφές, ώστε να μην υπάρχει τόσο μεγάλο κενό μεταξύ τους.

Τελικά, μετά από μια από τις χειρότερες αντι-συνδικαλιστικές εκστρατείες στην αυτοκινητοβιομηχανία εδώ και δεκαετίες, οι ανασφαλείς εργαζόμενοι ένιωσαν συμπάθεια για το μήνυμα της εταιρείας, έφαγαν το δόλωμα «δώστε μια ευκαιρία στον CEO» και επέλεξαν το status quo αντί για την αλλαγή που καθοδηγείται από τους εργαζόμενους, δυστυχώς. Είπαν, «δώστε του χρόνο».

Οι διευθύνοντες σύμβουλοι έρχονται και φεύγουν και οι υποσχέσεις δεν σημαίνουν τίποτα. Μόνο με ένα συνδικάτο και ένα νομικά δεσμευτικό συμβόλαιο μπορούν οι εργαζόμενοι να εγγυηθούν ότι η εταιρεία θα σέβεται τους εργαζομένους της και θα τηρεί τις συμφωνίες.

Έτσι, είτε σε ένα χρόνο είτε σε λίγο περισσότερο, ξέρετε ήδη ότι η οργανωτική μας επιτροπή θα ξανασταθεί υπέρ των εργαζομένων και θα τους υπενθυμίσει ότι υπάρχει άλλος δρόμος. Ένας καλύτερος τρόπος. Ο συνδικαλιστικός τρόπος.

 

Ο Jeremy Kimbrell είναι εργαζόμενος στην Mercedes-Benz στην Αλαμπάμα.

0ΥποστηρικτέςΚάντε Like

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ