14.8 C
Athens
Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου, 2025

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η δίκη για το έγκλημα των Τεμπών και το «γενέθλιο τραύμα», της Όλγας Μοσχοχωρίτου

Στις 23 Μαρτίου 2026 ξεκινά η δίκη για την μεγαλύτερη τραγωδία της Μεταπολίτευσης

Στο εδώλιο του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων 36 πρόσωπα

Η ημερομηνία της δίκης για το εγκληματικό δυστύχημα στα Τέμπη ορίστηκε δύο χρόνια μετά το τραγικό συμβάν, όταν 57 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους μετά από σύγκρουση δύο τρένων που κυκλοφορούσαν την ίδια ώρα σε αντίθετες κατευθύνσεις.

Η ανακοίνωση της ημερομηνίας για τη δίκη των Τεμπών, έγινε λίγες μέρες αφού είχε λήξει με επιτυχία προς δυσαρέσκεια της Κυβέρνησης, η απεργία πείνας του Πάνου Ρούτσι και ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η εκταφή των σορών των θυμάτων.

Υπενθυμίζεται ότι στις 15.10.2025, ξεκίνησε η διεξαγωγή της δίκης και για τη διαχείριση του βιντεοληπτικού υλικού της εμπορικής αμαξοστοιχίας που ενεπλάκη στο δυστύχημα των Τεμπών (ουσιαστικά για την εξαφάνισή της), μετά από αναβολή που είχε ζητηθεί τον Ιούνιο. Η δίκη διακόπηκε αρχικά για τις 30 Οκτωβρίου οπότε και ζήτησαν οι κατηγορούμενοι αναβολή.

Αποφασίστηκε τελικά η συνέχιση της δίκης για τις 28 Νοεμβρίου.

Κατηγορούμενοι στην παραπάνω υπόθεση είναι ο κ. Τσαντσαράκης, εκπρόσωπος της Interstar, ο οποίος κατηγορείται για υπεξαγωγή εγγράφων κατ’ εξακολούθηση και απείθεια, ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ ο κ. Τερεζάκης για ηθική αυτουργία και στα δύο και ο πρώην πρόεδρος του ΟΣΕ μέχρι την 1η Μαρτίου 2023, κ. Πατέρας ο οποίος κατηγορείται για ηθική αυτουργία στην απείθεια.

Οι κατηγορούμενοι διώκονται για την υπεξαγωγή και εξαφάνιση του βιντεοληπτικού υλικού που απεικονίζει την φόρτωση της εμπορικής αμαξοστοιχίας που ενεπλάκη στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών στις 28 Φεβρουαρίου 2023.

Την εικόνα των δικών που είναι σε εξέλιξη, συμπληρώνει η απίστευτη στάση του Νομικού Συμβουλίου του κράτους στην υπόθεση που άρχισε να συζητείται αυτές τις μέρες και αφορά στον έλεγχο που διενήργησαν οι ελεγκτές το 2021, σχετικά με τη μη υλοποίηση της σύμβασης 717 για την ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, στον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.

Η δικογραφία είχε αρχικά τεθεί στο αρχείο από τον εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος αλλά ανακινήθηκε από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η οποία εντόπισε σοβαρές αποκλίσεις και προχώρησε σε ανάσυρση της δικογραφίας.

Παρ’ όλα αυτά, και ενώ η ζημία για το Δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Ένωση εκτιμάται σε περίπου 14,5 εκατομμύρια ευρώ, ούτε το ελληνικό Δημόσιο (υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών) ούτε η ίδια η ΕΡΓΟΣΕ υπέβαλαν δήλωση παράστασης προς υποστήριξη της κατηγορίας. Αντίθετα, το Δημόσιο εμφανίστηκε να υπερασπιστεί τους κατηγορούμενους. Πρόκειται για μια πρωτοφανή αντιστροφή ρόλων, με το κράτος, αντί να υπερασπίζεται τον εαυτό του, να υπερασπίζεται αυτούς που το ζημίωσαν!

Το Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας όμως, υποχρέωσε το ελληνικό δημόσιο να παραστεί στη δίκη για την υποστήριξη της κατηγορίας σε βάρος τους. Για το λόγο αυτό ανέβαλε τη διαδικασία για τις 3 Μαρτίου.

Η βασική δίκη στις 23 Μαρτίου 2026, αναμένεται να είναι μακρά και σύνθετη, καθώς περιλαμβάνει εκτενή δικογραφία, πολλαπλές τεχνικές εκθέσεις και δεκάδες μάρτυρες που θα κληθούν να καταθέσουν.

Όπως έχει γίνει γνωστό, 36 µη πολιτικά πρόσωπα θα καθίσουν στο εδώλιο τα οποία συνδέονται αιτιωδώς µε τη σιδηροδροµική τραγωδία της 28ης Φεβρουαρίου 2023.

Οι 33 εξ αυτών βαρύνονται με το κακούργημα της διατάραξης συγκοινωνιών που επιφέρει ποινή μέχρι ισόβια κάθειρξη και σειρά πλημμεληματικών πράξεων, ενώ τρία πρόσωπα αντιμετωπίζουν μόνο πλημμελήματα.

Ειδικότερα, 33 κατηγορούμενοι αντιμετωπίζουν το αδίκημα της επικίνδυνης παρέμβασης στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς με ενδεχόμενο δόλο με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο μεγάλου αριθμού ανθρώπων, τη βαριά σωματική βλάβη μεγάλου αριθμού ανθρώπων και τη σημαντική βλάβη σε εγκαταστάσεις κοινής ωφελείας, τη δυνατότητα κινδύνου περισσότερων προσώπων και τη δυνατότητα κοινού κινδύνου για ξένα πράγματα, τελεσθείσας και κατ’ εξακολούθηση και από κοινού.

Η δικογραφία είναι τεράστια, πάνω από 60.000 σελίδες, όπου υπάρχουν εκατοντάδες καταθέσεις, πραγματογνωμοσύνες και χιλιάδες άλλα έγγραφα.

Το τεράστιο μέγεθος της δικογραφίας δεν σημαίνει αναγκαστικά και ενδελεχή έρευνα της ανάκρισης. Ίσως μάλιστα να αποτελεί και τροχοπέδη για την ανάδειξη της αλήθειας.

Η δίκη για την τραγωδία στα Τέμπη, θα πραγματοποιηθεί στο συνεδριακό κέντρο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (Γαιόπολις-πρώην ΤΕΙ). Δύο μεγάλες οθόνες, ηχεία, εκτυπωτές και άλλα υλικά ήταν προγραμματισμένο να προστεθούν στην αίθουσα και σύμφωνα με πληροφορίες, θα είναι διαμορφωμένη σε τρία επίπεδα. Σε ένα από αυτά θα βρίσκονται δικηγόροι, όπου θα μπορούν να παρακολουθούν και από εκεί σε κλειστό κύκλωμα την εξέλιξη της δίκης.

Μεταξύ των κατηγορουμένων βρίσκεται το όνομα του 60χρονου σταθμάρχη Λάρισας ο οποίος το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 έστειλε την επιβατική αμαξοστοιχία στη λάθος γραμμή, ενώ μαζί του θα είναι και οι δύο συνάδελφοί του που κατηγορούνται ότι αποχώρησαν πρόωρα από τη βάρδια τους αλλά και ο προϊστάμενος του Τμήματος Επιθεώρησης Λάρισας ΟΣΕ.

Ακόμη 11 στελέχη και προϊστάμενοι τμημάτων του ΟΣΕ βρίσκονται αντιμέτωποι με κατηγορίες για την απουσία των συστημάτων ασφαλείας, ενώ κάποιοι εξ αυτών κατηγορούνται και για τη μετάταξη του σταθμάρχη.

Στο εδώλιο θα βρεθούν και 16 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ σχετικά με τη μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717 για το σύστημα τηλεδιοίκησης στον ελληνικό σιδηρόδρομο, που βρίσκονται αντιμέτωποι με τη Δικαιοσύνη και για το οικονομικό σκέλος της υπόθεσης σε δικογραφία που χειρίζεται η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία. Ανάμεσά τους βρίσκονται πρώην πρόεδροι και διευθύνοντες σύμβουλοι της ΕΡΓΟΣΕ.

Ο διευθύνων σύμβουλος και ο τεχνικός διευθυντής της Hellenic Train Α.Ε. είναι ακόμη δύο πρόσωπα που παραπέμφθηκαν σε δίκη, ενώ τον αριθμό 36 συμπληρώνουν ο γενικός διευθυντής Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών, η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών του υπουργείου και η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για παραλείψεις σχετικά με την αδειοδότηση και την εποπτεία της λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.

Απορρίφθηκε φυσικά η αίτηση ακυρότητας της προδικασίας που κατέθεσε δια της δικηγόρου της η οικογένεια Ρούτσι.

Διαβάζουμε επίσης στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο ότι:

Η πρόταση επί του κατηγορητηρίου του Προϊσταμένου της Εισαγγελίας Εφετών για τα Τέμπη κατατέθηκε στην πρόεδρο Εφετών στις 15 Σεπτεμβρίου. Χρειάστηκαν μόλις έξι ημέρες από την παράδοση της δικογραφίας από τον Εφέτη Ανακριτή, που χειρίστηκε την έρευνα για την σύνταξη και διαβίβαση της εισαγγελικής πρότασης.
Η πρόταση ουδόλως απέχει από τα κατηγορητήρια που συνέταξε ο Εφέτης Ανακριτής. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε αυτή την πρόταση δεν αναφέρεται η λέξη «πυρόσφαιρα» για κανέναν από τους 36 κατηγορούμενους. Επίσης οι λέξεις «έλαια σιλικόνης» απουσιάζουν παντελώς από την εισαγγελική πρόταση. Απουσιάζουν επίσης οι λέξεις «σταγονίδια ελαίων σιλικόνης», «μετασχηματιστές», «Καρώνης» (ο πραγματογνώμονας καθηγητής του ΕΜΠ, που 14 ολόκληρους μήνες από την ανάθεση της πραγματογνωμοσύνης παρέδωσε το πόρισμά του για την πυρόσφαιρα και την έκρηξη), «δικαστικοί πραγματογνώμονες», «έκρηξη».

Η λέξη «πυρκαγιά» αναφέρεται σε 2 σελίδες της πρότασης, σε 3 σελίδες η λέξη «φωτιά» και σε 21 σελίδες αναφέρονται οι λέξεις «ανάφλεξη και πυρκαγιά».
Την πυρόσφαιρα συνεπώς η εισαγγελική πρόταση δεν την είδε. Την έκρηξη επίσης. Παρότι στον τόπο του δυστυχήματος μετά το Α.Τ. Τεμπών η πρώτη που έφτασε ήταν η Πυροσβεστική Υπηρεσία, η οποία ανέλαβε αρχικά την προανάκριση εξαιτίας της έκρηξης και της πυρόσφαιρας. Εξάλλου, τα δύο πρώτα Συντονιστικά στις 2 τα ξημερώματα και στις 4 το πρωί έγιναν με πρωτοβουλία της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Από εκεί και πέρα το δυστύχημα αντιμετωπίστηκε ως τροχαίο και ανέλαβε η Τροχαία Λάρισας.

Ο πρώην υπουργός και βουλευτής της Ν. Δημοκρατίας Κώστας Τζαβάρας, μίλησε προς τιμήν του σε συνέντευξη, εύστοχα, για «γενέθλιο τραύμα».

Και αυτό δεν είναι άλλο από την αλλοίωση του τόπου του δυστυχήματος.

Όπως δε όλοι οι νομικοί γνωρίζουν «έγκλημα δίχως τον τόπο τέλεσής του», ατόφιο, περιφρουρούμενο, «ιεροποιημένο» όπως λέγεται, δεν μπορεί να διαλευκανθεί πλήρως.

Και πως «η αποκαλούμενη “αποκατάσταση” του χώρου της σύγκρουσης των τρένων εξαφάνισε πληθώρα κρίσιμων αποδεικτικών στοιχείων και αλλοίωσε τα ίχνη του εγκλήματος, ώστε πλέον η Δικαιοσύνη να αδυνατεί να προσεγγίσει με ασφάλεια την αλήθεια», όπως χαρακτηριστικά δήλωσε.

Ο Κώστας Τζαβάρας σχολίασε πως δικαιολογημένα η εισαγγελέας εφετών Λαρίσης αναφέρει ότι εξαιτίας των ανεπίτρεπτων παρεμβάσεων στον τόπο του συμβάντος «καθίσταται δυσχερής, αν όχι αδύνατη, η πλήρης συγκέντρωση και αξιοποίηση όλων των ευρημάτων προκειμένου να εντοπιστούν οι αιτίες του δυστυχήματος και συνακόλουθα οι πράξεις και παραλείψεις των υπαιτίων που αιτιακά οδήγησαν σε αυτό», επιβεβαιώνοντας επί της ουσίας το «μπάζωμα» του χώρου.

«Αντί όμως για τις κακουργηματικές διώξεις που θα έπρεπε να έχουν ασκηθεί, η υπόθεση των Τεμπών οδηγείται σήμερα δυστυχώς σε δίκη μόνο με τον χαρακτηρισμό της πλημμεληματικής εξ αμελείας ανθρωποκτονίας 57 ανθρώπων, που οφείλεται στο “ανθρώπινο λάθος” ενός σταθμάρχη», υπογράμμισε εμφατικά ο πρώην υπουργός εκθέτοντας όσους χειρίστηκαν την υπόθεση.

Στο σημείο αυτό δε πρέπει να τονίσουμε πως δεν προβλέπεται δικονομικά αλλαγή της κατηγορίας στο στάδιο που βρισκόμαστε.

Ο πρώην υπουργός και βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας ξεκαθάρισε πως «όσο ο εκάστοτε πρωθυπουργός έχει το δικαίωμα να διορίζει στις ανώτατες θέσεις της Δικαιοσύνης όποιο πρόσωπο επιθυμεί, χωρίς να δεσμεύεται από κανένα αξιοκρατικό κριτήριο, δεν μπορεί να γίνεται λόγος στην Ελλάδα περί ανεξάρτητης δικαιοσύνης».

(στοιχεία από την Εφ.Συν. και Καθημερινή)

Είναι αλήθεια πως στην κοινή γνώμη έχει εδραιωθεί η πεποίθηση πως ο θεσμός της Δικαιοσύνης δεν λειτουργεί συμπληρωματικά και ελεγκτικά προς την Εκτελεστική Εξουσία, αλλά αντίθετα νομιμοποιεί τις παραβάσεις και παρεκβάσεις της. Έτσι στη συνείδηση του λαού ο Θεσμός είναι ήδη απονομιμοποιημένος.

Το είδαμε στις υποκλοπές που αυτό το τεράστιο σκάνδαλο παρακολούθησης δημοσίων προσώπων, μετατράπηκε από την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου σε πλημμέλημα που διέπραξαν τέσσερις ιδιώτες.

Το είδαμε στο έγκλημα της Πύλου, που αφέθηκαν να πνιγούν 600 άνθρωποι, αν και αυτή τη φορά-ίσως και λόγω των κινητοποιήσεων των πολιτών- τελικά οδηγούνται στο εδώλιο του κατηγορουμένου οι Έλληνες αρμόδιοι του Λιμενικού.

Τα Τέμπη θα είχαν την μοίρα της πλήρους συγκάλυψης αν δεν κινητοποιούνταν οι συγγενείς των νεκρών και δεν συναντούσαν στους δρόμους την διαρκή συμπαράσταση και αλληλεγγύη εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων.

Τώρα με όλα τα αρνητικά που προαναφέραμε, το θέμα θα κρατηθεί στην επιφάνεια ώστε να εκτεθούν τουλάχιστον όσοι πρέπει να εκτεθούν. Κυρίως πολιτικά και δευτερευόντως ποινικά.

Και είναι ο λαϊκός παράγοντας που ασκεί «οιονεί» το ρόλο των «ενόρκων» σε ένα δικαστήριο που είτε το θέλει το πολιτικό σύστημα είτε όχι θα στήνει στους δρόμους. Και αυτό είναι που τρομοκρατεί τους πολιτικούς υπεύθυνους.

Για να μη μιλήσουμε και για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ που «γλύφει» κυριολεκτικά τους υπουργούς και υψηλόβαθμους της ΝΔ και ειδικότερα του Μαξίμου, ενώ οι «βεντέτες» της Κρήτης έχουν κι αυτές από πίσω τους το όνομα της διαφθοράς και της διαπλοκής και του ΟΠΕΚΕΠΕ.

Είναι δε σίγουρο πως εάν δεν αποδοθεί στοιχειωδώς δικαιοσύνη στις προαναφερόμενες υποθέσεις, ο Θεσμός της Δικαιοσύνης ή η «Δικαστική Εξουσία», όπως πρέπει να λέμε ορθότερα, θα έχει ξοφλήσει στη συνείδηση του λαού. Και αυτό δεν θα είναι χωρίς συνέπειες για το πολιτικό σύστημα

 

ΥΓ. 1. Πολύ θόρυβος δημιουργείται κατά καιρούς και πολύ πρόσφατα, για το εάν θα δημιουργήσει ένα νέο κόμμα η κα Μ. Καρυστιανού, του οποίου και θα ηγείται. Το σύστημα παίζει τα ρέστα του σ’ αυτό το ενδεχόμενο για να συκοφαντήσει και να απαξιώσει. Βλέπετε μόνο η κα Μπακογιάννη έχει τέτοιο δικαίωμα.

Έως τώρα η ίδια έχει σθεναρά αρνηθεί μια τέτοια προοπτική.

Καταρχάς να αναφέρω ότι προσωπικά θεωρώ δικαίωμα του κάθε πολίτη να ηγηθεί κόμματος πολιτικού, όπως αυτό το δικαίωμα κατοχυρώνεται από το αστικό Σύνταγμα της κοινοβουλευτικής μας δημοκρατίας και υπό τους όρους που αυτό θέτει.

Ταυτόχρονα θα ήθελα να σημειώσω πως εάν γίνει τελικά κάτι τέτοιο, θα αποτελεί σαφή ήττα των αριστερών κομμάτων και πολιτικών συλλογικοτήτων, που δεν μπόρεσαν αυτό το λαϊκό «Κύμα» συμπαράστασης προς τον αγώνα των γονέων των νεκρών του εγκλήματος των Τεμπών, να το εκφράσουν αυτά (και γιατί όχι;), να αποτελέσουν το όχημα των λαϊκών διεκδικήσεων για δικαιοσύνη.

Τέλος προσωπικά δεν με ενέπνευσαν ποτέ κόμματα που δημιουργήθηκαν από ένα πρόσωπο και μάλιστα με προμετωπίδα τους ζητήματα «ηθικής» της εξουσίας, για ευνόητους λόγους. Άλλωστε ούτε η Ιστορία δικαίωσε τέτοιες ενέργειες.

ΥΓ2. Ως γνωστόν δήμαρχος της Ν. Υόρκης εξελέγη ο Μουσουλμάνος Δημοκρατικός (ως δημοκρατικός σοσιαλιστής αυτοπροσδιορίζεται ο ίδιος) Ζόχραν Μαμντάνι, προκαλώντας ρίγη στον Ντ. Τραμπ που απειλεί τη Ν. Υόρκη με οικονομικό αποκλεισμό (κάτι θυμίζει αυτό), αλλά και στο κράτος του Ισραήλ,

Ο νέος λοιπόν Δήμαρχος, που δηλώνει τη συμπαράστασή του στον Παλαιστινιακό λαό, αφιέρωσε μέρος της επινίκιας ομιλία του στους μετανάστες και τους εργαζόμενους της Ν. Υόρκης.

Οι εγχώριοι αριστεροί και κομμουνιστές, το λιγότερο υποτιμούν αυτήν την πολιτική εξέλιξη και μας θυμίζουν διαρκώς την περίπτωση Αλέξη Τσίπρα, λες και ο Τσίπρας είναι ό,τι καλύτερο διαθέτει η διεθνής ριζοσπαστική αριστερά και αριστερή σοσιαλδημοκρατία.

Ο δε Μαμντάνι, είπε συγκεκριμένα ότι αφιερώνει τη νίκη του:

«Στους ανθρώπους με παλάμες σκληραγωγημένες από τα τιμόνια των ποδηλάτων διανομής και με σημάδια στα χέρια από εγκαύματα κουζίνας… Στους Υεμενίτες ιδιοκτήτες μικρών παντοπωλείων και τις Μεξικανές γιαγιάδες. Στους Σενεγαλέζους οδηγούς ταξί και τις Ουζμπέκες νοσοκόμες. Στους Τρινινταδιανούς μάγειρες και τις Αιθίοπες θείες»…

Είχα καιρό να διαβάσω κάτι τόσο ποιητικό σε πολιτική ομιλία.

ΥΓ.3 Ψαρεύει και ο Αντώνης Σαμαράς στα νερά και τα κύματα της λαϊκής αγανάκτησης και της συμπαράστασης στους συγγενείς των νεκρών των Τεμπών, θέλοντας να χτυπήσει τον Κυριάκο Μητσοτάκη εκεί που πονάει. Θα του επιτρέψουμε να πιάσει «πολλά ψάρια»;

0ΥποστηρικτέςΚάντε Like

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ