16.7 C
Athens
Τετάρτη, 17 Δεκεμβρίου, 2025

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τυχοδιωκτισμοί στην ασφάλεια των τρένων και εκδικητικές διώξεις από την Hellenic Train

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΟ, ΑΣΦΑΛΗ, ΠΟΙΟΤΙΚΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ

 

Δεν περνάει μήνας χωρίς να καταγράφονται σοβαρά περιστατικά δυσλειτουργιών και μικροατυχημάτων στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, με ευθύνη άλλοτε του κράτους και άλλοτε της Hellenic Train. Τα περισσότερα παραστατικά οφείλονται στην απουσία ανανέωσης-συντήρησης τροχαίου υλικού από την εταιρία και στις καθυστερήσεις του κράτους σε θέματα δικτύου και ασφαλείας.

Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η είδηση ότι το αναγγελθέν, μη πιστοποιημένο σύστημα HEPOS που θα χρησιμοποιηθεί για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου θα χρηματοδοτηθεί αρχικά από δωρεά της Ένωσης Εφοπλιστών. Καθυστερήσαμε 6 μήνες γιατί το κράτος δεν είχε 2,5 εκατ. ευρώ να δώσει για την «ασφάλεια» και περίμενε για να φτιάξει το επικοινωνιακό προφίλ των εφοπλιστών. Αντί για τα πιστοποιημένα συστήματα ETCS και ERTMS από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων θα χρησιμοποιηθεί το HEPOS που βασίζεται σε μια μη πιστοποιημένη πλατφόρμα την οποία χρησιμοποιεί το σύστημα Starlink του Ίλον Μασκ. Η εγκατάστασή της θα απαιτήσει διάστημα 40 περίπου εβδομάδες από την ημέρα που θα ξεκινήσουν οι εργασίες. Το τελευταίο σημαίνει ότι παρά τον νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση για υποτυπώδες σύστημα παρακολούθησης από 1/1/2026, τα περισσότερα τραίνα δεν θα το έχουν. Και τελικά τι απομένει; Οι δημόσιες σχέσεις των εφοπλιστών που αντί να πληρώσουν τους φόρους που κάνουν επίδειξη φιλανθρωπίας και αγαθοεργίας…

Στο σημείο όμως που τα πράγματα ξεφεύγουν από το επίπεδο της καθυστέρησης αφορούν την αντικατάσταση του ήδη γερασμένου σιδηροδρομικού υλικού. Έχουν περάσει πάνω από 6 μήνες από την πομπώδη ανακοίνωση του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη στην συνάντηση με την ιταλίδα πρωθυπουργό Τζ. Μελόνι για πρόγραμμα επενδύσεων 360 εκατ. ευρώ από τους Ιταλούς, και η Hellenic Train δεν έχει κάνει τίποτα. Να θυμίσουμε ότι μια από τις βασικές υποχρεώσεις που υποτίθεται συμφώνησε η ξένη εταιρία από το 2016 όταν ανέλαβε ήταν οι επενδύσεις και η ανανέωση του στόλου. Μέχρι σήμερα όμως έχει επενδύσει ψίχουλα και επαναπαύεται στην είσπραξη της ετήσιας αποζημίωσης των 50 εκατομμυρίων από το κράτος. Μετά δε και την καταστροφή μέρους του δικτύου από τον Ντάνιελ, η Ιταλική εταιρεία έχει εμπλακεί σε μια διελκυστίνδα νομικής αντιπαράθεσης με το κράτος για επιπλέον αποζημιώσεις, με αποτέλεσμα την περαιτέρω υποβάθμιση του σιδηροδρομικού έργου.

Ας μη υπάρχουν αυταπάτες. Η ανάπτυξη του σιδηρόδρομου δεν ηταν ποτέ στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, όπως φάνηκε ακόμα μια φορά και από την πρόσφατη τραγελαφική αποκάλυψη να μετατρέψουν τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου σε ποδηλατοδρόμο!

Στην ίδια κατεύθυνση απαξίωσης κινείται και η Hellenic Train. Η ιταλική μητρική εταιρία δεν ενδιαφέρεται για το ελληνικό παράρτημα που αποτελεί το 2% των συνολικών της πωλήσεων, αλλά μόνο για την είσπραξη των επιδοτήσεων και την συμπληρωματική λειτουργία των ελληνικών σιδηροδρόμων στα συνολικά της σχέδια. Σε αυτό το πλαίσιο δεν είναι καθόλου παράξενο ότι έχει εστιάσει την δράση της στην καταστολή κάθε φωνής και συνδικαλιστικής δράσης που επισημαίνει τα κακώς κείμενα. Οι συνεχείς αναξιοκρατικές μεταθέσεις προσωπικού και οι συνδικαλιστικές διώξεις δείχνουν το πραγματικό πρόσωπο της δήθεν αξιοκρατίας του ιδιωτικού τομέα, που συμπληρώνει την αποτυχία των ιδιωτικοποιήσεων και στο τομέα των σιδηροδρόμων.

Σε αυτό το πλαίσιο η επανακρατικοποίηση των σιδηροδρόμων προβάλει ακόμη πιο επιτακτικά ως μέσο αναβάθμισης των υπηρεσιών τους και παροχής στοιχειώδους ασφάλειας στους επιβάτες και τους εργαζόμενους.

 

16 Δεκεμβρίου 2025

Ιστοσελίδα: https://publictrains.wordpress.com/

Διεύθυνση επικοινωνίας: [email protected]

0ΥποστηρικτέςΚάντε Like

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ